Modstanden mod Femern-tunnelen er til at få øje på i Tyskland, selvom det er Danmark, der ender med at betale for tunnelen selv.
Ikke mindre end 3000 indsigelser har de tyske myndigheder modtaget under den offentlige høring, der for nylig er overstået. Det oplyser Femern A/S.
Høringen kommer forud for de tyske myndigheders endelige afgørelse af, om projektet bliver godkendt.
Vil forsinke projektet
Men de mange indsigelser i sig selv vil forsinke Femern-forbindelsen, vurderer Siegfried Matlok, der er kommentator og tidligere chefredaktør på Der Nordschleswiger.
- Der er en fundamentalistisk modstand på Femern og i grønne kredse i Tyskland mod en Femern-forbindelse. De vil gå til forvaltningsdomstolene og klage, og de vil til syvende og sidst også gå til EU-domstolen for at forsøge på at forhindre projektet, siger Siegfried Matlok til DR Nyheder.
Han er ikke i tvivl om konsekvensen af indsigelserne.
- Det vil have den konsekvens, at projektet selvfølgelig vil blive udskudt. Og det vil samlet set betyde en fordyrelse, og det rammer jo ikke kun den tyske del af projektet, siger Siegfried Matlok til DR Nyheder.
Miljøorganisationer på banen
Indsigelserne kommer blandt andet fra miljøorganisationer, der frygter for natur og miljø på Femern.
Turisterhvervet på Femern er heller ikke glade for udsigten til en stærkt trafikeret Femern-forbindelse.
Femern: Vi har gjort vores hjemmearbejde
Femern A/S tager indtil videre de mange tyske indsigelser med ophøjet ro. De havde troet, at der ville komme endnu flere indsigelser.
Teknisk direktør Steen Lykke tør ikke spå om, hvorvidt de mange tyske indsigelser vil betyde yderligere forsinkelser, men han ser frem mod eventuelle retssager med sindsro.
- En retssag kan jo altid bremse et projekt. Men vi regner med at vi har gjort vores hjemmearbejde i en sådan grad, at skulle der komme retssager, så vil vi kunne fortsætte projektet. Så vi regner med at den her proces kommer til at køre som den skal, siger Steen Lykke til DR Nyheder.
Tidligere var det planen at Femern-forbindelsen skulle stå færdig i 2017. Siden er tidsplanen rykket, så det nu er 2021, man sigter imod.