Skatteminister slukker for Ryanairs danske skattefidus

Irske flyselskaber kan ikke længere slippe af sted med at give de ansatte her i landet langt lavere løn end deres danske konkurrenter. Ny skatteaftale med Irland skal modvirke social dumping i luftfartsbranchen.

Ændringen i aftalen betyder fremover, at personale, der hidtil kun har kunnet blive beskattet i Irland, nu også skal betale skat i Danmark. (Foto: © David Moir, Scanpix)

De har fuldt lovligt kunnet undgå at betale skat i Danmark – selv om de både har haft bopæl og arbejdsplads i landet.

De ansatte på det irske flyselskab Ryanairs fly har hidtil nydt godt af et sjældent hul i en gammel skatteaftale mellem Danmark og Irland, der har betydet, at de har skullet betale den lave irske indkomstskat, selv om de har været fast tilknyttet Ryanairs base i Billund og haft bopæl i Danmark.

Dermed har selskabets ansatte kunnet klare sig udmærket med den lave løn, som Ryanair tilbyder sine ansatte – helt ned til 10.000 kroner om måneden.

Men nu er det slut.

Skatteministeriet har nemlig fået lukket hullet i den dansk-irske dobbeltbeskatningsoverenskomst, der stammer helt tilbage fra 1965.

Også dansk skat fremover

I den gamle aftale var der en bestemmelse om, at ansatte inden for luftfart kun skulle beskattes i det land, hvor selskabet ledes fra.

Det betød, at ansatte i irske luftfartsselskaber hidtil kun har betalt skat i Irland, hvor skatten for lavtlønnede er lagt lavere – ofte under 20 procent. Det betød ulige vilkår for danske luftfartsselskaber, som har langt større udgifter til løn.

Men ændringen i aftalen betyder fremover, at personale, der hidtil kun har kunnet blive beskattet i Irland, nu også skal betale skat i Danmark.

Tilfreds minister

Den radikale skatteminister, Morten Østergaard, er meget tilfreds med, at den nye beskatningsaftale med Irland er kommet i hus.

- Bekæmpelsen af social dumping står højt på regeringens dagsorden, ligesom vi har fokus på at sikre en fair og ensartet beskatning af medarbejdere, der arbejder i Danmark, og vi har været meget opmærksomme på, at der her var en række problemer i forhold til beskatning af luftfartspersonale, som vi skulle have løst, siger Morten Østergaard i en pressemeddelelse.

- Derfor har vi også lagt os i selen for at få genforhandlet den dansk-irske dobbeltbeskatningsaftale sådan, at luftfartspersonale, der er hjemmehørende i Danmark og flyver i international trafik, også beskattes i Danmark efter danske regler. Jeg er meget tilfreds med, at irerne er gået konstruktivt ind i samarbejdet, og at det nu er lykkedes at lande en ny aftale, der sikrer dette.

Fokus på kreative selskabskonstruktioner

Problemerne med den dansk-irske aftale kom frem i lyset, efter at DR Nyheder sidste år satte fokus på emnet og beskrev omfattende social dumping i luftfartsbranchen.

Skat har siden starten af 2013 haft øget fokus på, hvordan udlændinge, der arbejder i Danmark for udenlandske selskaber, beskattes. Skat har således været særlig opmærksom på forskellige kreative selskabskonstruktioner, og om disse har givet anledning til ulige skattevilkår for danske virksomheder.

Aftalen er nu underskrevet af både Irland og Danmark og skal i efteråret godkendes af Parlamentet i Irland og af Folketinget i Danmark. Det forventes, at aftalen kan træde i kraft 1. januar 2015.

Danmarks Radio har forsøgt og forsøger fortsat at få Ryanairs kommentar til den nye aftale.