Forbrugerombudsmanden vil sikre erstatning for konkursbilletter

Forbrugerombudsmanden anker nu en sag om det konkursramte flyselskab, Cimber-Sterling. Vinder forbrugerombudsmanden sagen i landsretten, kan det betyde, at op mod 800 danskere skal have penge tilbage.

De det danske flyselskab Cimber-Sterling i 2012 gik konkurs, mistede hundredevis af danskere de penge, de havde købt billetter for. Nu vil forbrugerombudsmanden kæmpe for, at de får deres penge tilbage.

Hvem har ansvaret for at erstatte en rejse, når et flyselskab går konkurs? Det skal landsretten nu afgøre. Forbrugerombudsmanden har nemlig fået grønt lys til at anke en sag, der måske vil få stor betydning for forbrugernes sikkerhed ved nethandel.

Martin Windfeld Velin købte i 2012 en billet fra København til Nice og retur. Rejsen blev købt gennem en rejseudbyder på nettet. Udrejsen foregik med SAS, og hjemrejsen skulle foregå med Cimber.

- Men så gik Cimber konkurs, siger Martin Vindfeld Velin.

Han købte selv en flybillet hjem fra Frankrig, og gik efterfølgende til rejseudbyderen for at få pengene refunderet. Rejseudbyderen ville ikke betale, og Martin Vindfelt Velins penge var tabt.

790 i samme situation

Ifølge forbrugerklagenævnet står 790 danskere i samme situation som Martin Windfeldt Werlin. Forbrugerombudsmand, Henrik Øe mener, at Martin Windfeld Velin har ret til erstatning fra rejseudbyderen, og nu har forbrugerombudmanden fået tilladelse til at anke sagen til landsretten.

- Den her sag bliver principiel, og det kan betyde, at de 790 personer, der har penge til gode hos blandt andet Cimber-Sterling, kan få dem udbetalt, siger han.

Forbrugerombudsmanden mener, at det skal fremgå krystalklart, hvem der er ansvarlig for at levere ydelsen, når forbrugeren handler på nettet.

Byret gav rejsebureau ret

- Hos rejseudbyderen sagde de, at jeg havde købt billetten gennem Cimber, så det var dem, der skulle betale erstatning, siger Martin Vindfeld Velin.

Hos Cimber var der heller ingen penge at hente, så de 2000 kroner, han havde brugt på flybilletten, fik han ikke igen. Martin Vindfeld Welin lagde efterfølgende sag an mod rejseudbyderen ved byretten i Roskilde, da han mente, de var ansvarlige og skulle betale erstatning.

Byretten i Roskilde vurderede dog, at rejseudbyderenikke kunne drages til ansvar, og at Martin Vindfeld Velins penge var tabt.

Flyselskabet skal betale ved fly-konkurs

Formand for Dansk Rejsebureau Forening, Lars Thykjer, mener på ingen måde, at rejseudbyderne skal hæfte for, at et luftfartselskab går konkurs.

- Hvis du køber en flybillet hos et rejsebureau, så er det selvfølgelig, flyselskabet, der skal levere varen, og hvis det selskab går konkurs, så er det også der, kunden skal henvende sig for at få pengene.

Lars Thykjer anbefaler kunderne at tegne en konkursforsikring hos rejsebureauet, da de så vil være helt sikre på, at kunne få deres penge tilbage i tilfælde af en konkurs.

Der er endnu ingen dato for, hvornår sagen skal behandles i landsretten.