Den danske modebranche hiver milliarder hjem til Danmark på eksport.
Branchen omsatte i 2012 for 38,6 milliarder kroner.
Hele 22,7 milliarder heraf kommer fra eksport til udlandet, hvor især tyskerne er glade for at iklæde sig dansk design.
Og ifølge en undersøgelse, foretaget af Dansk Mode & Textil blandt brancheorganisationens medlemmer, tyder noget på, at eksporten vil blive ved med at blomstre for den danske modeverden.
- Dansk mode har indtil videre eksporteret for mere end 9,2 milliarder kroner i 2013. Det er især Tyskland, som trækker i en positiv retning med en fremgang på 9,3 procent, der svarer til 215 millioner kroner, siger Michael Hillmose, international chef i Dansk Mode & Textil til DR Nyheder.
Konstant stigning i eksport
I de første fem måneder af 2013 er den samlede eksport af modetøj steget med 2,6 procent i forhold til samme periode sidste år.
Eksporten til Storbritannien er allerede steget med 14,7 procent i år. Nordmændene køber også mere dansk, så eksporten dertil er steget med 8,7 procent. Og stigningen i eksport er en generel tendens i branchen.
- Stigningen i eksporten har stået på næsten konstant de seneste 15 år. Der har været lidt tumult på grund af krisen, men vi har allerede passeret niveauet før krisen, så det vokser stadig i et moderat tempo med et par procent hver gang. Det skal vi være tilfredse med, siger Michael Hillmose.
Modeuger åbner døre
På onsdag d. 7. august løber Copenhagen Fashion Week af stablen. Og det er netop modeugerne, der kan være med til at fange de udenlandske fashionista-øjne.
- De danske virksomheder bliver nødt til at vise sig på diverse messer og modeuger. Vi har selvfølgelig ugen i København, men virksomhederne er også effektive globalt set. Der kører en messe-karavane hen over tre til fire måneder rundt om i verden, og det er meget afgørende, at vi er med. Og det er vi, siger Michael Hillmose.
De danske virksomheder er derfor helt oppe på de højhælede sko både i Holland, Tyskland, Paris, Italien og København, når der afholdes modemesser.
Virksomheder bliver stærkere
Detailhandlen i Danmark står dog stadig lidt i stampe. Her er det nethandlen, der opvejer for tabet i butikkerne. Men ifølge den internationale chef så står de virksomheder, der overlevede krisen, styrkede tilbage.
- De virksomheder, der er tilbage efter krisen, de bliver stærkere nu. Det skyldes, at man har været gode til at omstille sig og tilpasse omkostningerne til tiden. Virksomhederne har skåret ind benet, konstaterer Michael Hillmose.