Hr. og fru Danmark får gavn af ny supermarkedsbank

Danskere med en helt almindelig økonomi vil få gavn af Coops nye bank, vurderer ekspert. Ifølge Coop vil banken skille sig ud på enkelthed og pris.

Kunder i Coops nye bank vil blandt andet kunne ordne bankforretninger i Superbrugsen samt selskabets andre supermarkeder, Kvickly, Irma og Fakta. (Foto: © Torben Christensen, Scanpix)

Når supermarkedskæden Coop til efteråret åbner en ny bank, vil det være helt almindelige danskere med en helt almindelig økonomi, som kan få gavn af den nye bank. Det vurderer John Norden, der er partner i mybanker, en hjemmeside som gør det muligt at sammenligne bankpriser.

- De vil gå efter alle de kunder, der har en helt almindelig økonomi og et helt almindeligt bank-behov. Det er dem, der har brug for en lønkonto, et lille lån og måske allerede har et realkreditlån. Og det er mange, der er måske tale om 2,5-3 mio. danskere, siger han.

Ifølge John Norden har der aldrig været et bedre tidspunkt at åbne en ny bank på end netop nu. Det skyldes blandt andet, at Danske Bank netop har indført et gebyr, der vil ramme en stor gruppe kunder med konto i banken.

Går fri af imagekrise

Derudover er mange af de danske banker i øjeblikket inde i en stor image-krise, og det kan Coop nyde godt af.

- Det image kommer Coop ikke til at lide under, for man kan jo ikke bebrejde dem for fortidens synder. Det er en gavebod for dem, siger John Norden.

Han tror ikke, det får nogen betydning for folks syn på banken, at den hænger sammen med supermarkedskæden og kun leverer enkle produkter. De fleste bankkunder er nemlig vant til kun at tale sjældent med en bankrådgiver og klare dette over telefonen eller computer.

Få gebyrer

Den nye bank vil især differentiere sig på pris og enkelthed, forklarer Coops bestyrelsesformand, Lasse Bolander. Derfor kommer det heller ikke til at koste gebyrer at have en konto i banken.

- Vi vil gå meget langt for at holde gebyrene nede, og derudover skal vi også kunne tilbyde nogle attraktive renter på indlån. Vi ved fra dagligvarehandel, at pris og enkelthed betyder noget, og det tror vi også gælder bankforretninger, siger bestyrelsesformanden.

Han peger på, at Coop i modsætning til mange banker i dag, vil kunne tjene penge på de basale dele ved at drive bank, fordi man bruger kædens 1200 butikker som filialer og kan markedsføre sig billigt over for de 1,3 millioner FDB-medlemmer og fem millioner ugentlige kunder.