Danske Banks image er styrtdykket under ny chef

Nye gebyrer og kasselukninger har sendt Danske Banks omdømme på katastrofekurs, viser ny undersøgelse.

Ordførende direktør for Danske Bank Eivind Kolding. (Foto: © DR, Scanpix)

Danske Banks omdømme er styrtdykket siden Eivind Kolding tiltrådte som ny topchef for et år siden.

Årsagen er rentestigninger, en katastrofal reklamekampagne og senest nye gebyrer til private kunder kombineret med flere fyringer og kasselukninger, viser en undersøgelse, som analysefirmaet Yougov har foretaget for Ekstra Bladet.

15. februar sidste år, hvor Eivind Kolding indtog hjørnekontoret i Danske Bank, havde banken en noget tvivlsom faktor på 5,8 i det såkaldte brandindeks.

Fra dårligt til katastrofalt

Men siden Eivind Kolding tog fat, er det gået fra dårligt til katastrofalt, så Danske Banks image nu er helt nede under gulvbrædderne med en faktor på -15,5.

- Danske Bank burde ligge øverst i hierarkiet herhjemme, men banken er blevet symbolet på finanskrisen, og der har desværre været for mange dårlige historier især det seneste år, siger manager hos Yougov, Lars Gylling.

- Andre banker i Norden har været gennem det samme, men de er kommet ovenpå. Det er Danske Bank ikke endnu, og det her vil komme til at gøre ondt et stykke tid endnu, siger Lars Gylling til avisen.

Har været usynlig

Mikkel Korntved, der er seniorrådgiver og ekspert i kunderelationer ved Royalty Group, er enig.

- Danske Bank og Eivind Koldings problem er, at de ikke har været gode nok til at forklare sig for hr. og fru Danmark. Og mange vil mene, Eivind Kolding selv har været meget usynlig og ladet andre stille op til tæsk, siger han.

/ritzau/