Danske Bank: 40 kroner for at hæve i banken, tak

Kunder i Danske Bank skal fremover lægge 40 kroner ved kasse ét hvis de vil hæve penge ved bankskranken.

Kunder i Danske Bank skal fremover lægge 40 kroner ved kasse ét hvis de vil hæve ved bankskranken.

Kunder i Danske Bank, der vælger at benytte sig af betjente kasser indenfor i bankens filialer, kommer nu til at opleve en prisstigning. 40 kroner skal en Danske Bank-kunde fremover slippe for at hæve penge, hvis personen vel at mærke gør det ved en af de filialer, der stadig har en kasse.

Det er konsekvensen af en ny prispolitik, som banken er ved at indføre, der også medfører, at kunderne skal inddeles i seks forskellige profilgrupper, der bl.a. bestemmes af hvor meget gæld kunden har og hvilke lån, kunden samler hos banken.

De 40 kroner, som det fremover vil koste at hæve penge i filialerne, skal betales af alle kunder uafhængigt af hvilken gruppe kunden tilhører. Tidligere var prisen op til 15 kroner afhængigt af, hvilken type kunde man var.

Forventer ikke andre banker vil kopiere

DR Nyheders erhvervskorrespondent, Nina Munch-Perrin, tror umiddelbart ikke, at de andre store pengeinstitutter vil gå i fodsporene på Danske Bank, når det drejer sig om gebyrer for at hæve penge.

- Det med en abonnementsstruktur, som Danske Bank lancerede i fredags, kan godt vinde indpas andre steder. For det handler sådan set bare om at samle drypvise gebyrer i et samlet gebyr. Men at betale 40 kroner for en hævning er mere tvivlsomt. Den tror jeg ikke andre banker har travlt med at efterligne. Nogle banker tager også betaling for at gå i kassen og hæve, men det er langt, langt mindre og der kan også være et antal hævninger, der er gratis inden man begynder at betale, siger hun.

Hvis man vil slippe for de høje gebyrer, er rådet fra DR Nyheders erhvervskorrespondent klart:

- Hæv over beløbet, når du er nede i Netto og handle.

Massiv kritik af kundegrupper

Danske Bank har mødt massiv kritik på deres Facebook-side, efter de i fredags annoncerede opdelingen af deres kunder i seks forskellige kundegrupper. Det betyder bl.a. indførsel af et kvartalsabonnement for mange kunder med en almindelig lønmodtagerkonto, der har få forretninger samlet i banken.

Interessen blandt bankens ca. 2 millioner kunder for at tjekke, hvilken grupper de tilhører, har i løbet af dagen været så voldsom, at Danske Banks hjemmeside flere gange har været nede.

Se mere om Danske Bank i TV-Avisen i aften kl 21.30 på DR.