Danske Bank kan tjene på kundeflugt

De nye gebyrer, som Danske Bank har barslet med, kan betyde penge i kassen i sidste ende, forudser eksperter.

Eksperter forudser, at Danske Bank vil tjene på, at de små kunder finder en anden bank i protest mod en kundeabonnement.

Fra efteråret kan det koste op til 480 kroner om året at have en konto i Danske Bank. Og det kan betyde, at flere kunder i banken finder sig et nyt pengeinstitut.

Men de nye gebyrer kommer især til at berøre mindre og passive kunder, så en eventuel kundeflugt vil ikke bekymre Danske Bank, vurderer eksperter, som MetroXpress har talt med.

Professor Finn Østrup fra Copenhagen Business School mener, at det rent faktisk kan betyde, at banken vil tjene på, at nogle af de dårlige kunder forlader butikken:

Det er beregnet

- De er højst sandsynligt glade for at miste de mindre kunder. Hvis de ikke er villige til at betale et beløb og forlader banken, så vil Danske Bank tjene på det. Det har de beregnet, siger Finn Østrup, der er professor i finansiering, til avisen.

John Norden fra den uafhængige bankportal Mybanker.dk anslår, at det koster 500-600 kroner om året for en bank at have en almindelig kunde, som bare har en lønkonto.

- Og de penge skal jo findes et andet sted. Hvis de kunder er utilfredse med lugten i bageriet, så vil banken græde tørre tårer, siger John Norden til MetroXpress.

Omdømme har lidt et knæk

Han påpeger dog, at bankens omdømme har lidt et knæk på grund af de mange negative reaktioner på det nye kundeprogram med forskellige abonnementsmodeller.

Bankdirektør i Danske Bank Tonny Thierry Andersen afviser, at banken får en fordel ved at slippe af med nogle af de mindre kunder. Han understreger, at Danske Bank er for alle.

- Jeg kan ikke afvise, at der er nogle, der vil forlade banken, men jeg håber, at man kigger sig godt for. For de andre banker opkræver også gebyrer, de gør det bare på en anden måde. Vi mener, at vores model er meget gennemsigtig, siger han.

/ritzau/