Danske Bank har i dag præsenteret det bedste regnskab, siden finanskrisen ramte Danmark i 2008.
Overskuddet for første halvår af 2012 lyder på 2,3 milliarder kroner efter skat. Et overskud, der er dobbelt så stort, som analytikerne forventede, og 20 procent større end første halvår sidste år.
Indtægterne skal stige mere
Men overskuddet skulle gerne være mindst dobbelt så stort for at tilfredsstille bankens aktionærer.
For at få overskuddet til at stige kan banken dreje på forskellige skruer. Nogle skruer kan bringe bankens omkostninger ned, mens andre skruer kan få bankens indtægter til at stige. Indtægter, som banken sikrer sig ved at låne penge ud til sine kunder.
Vanskeligt bankmiljø
DR Nyheders erhvervskorrespodent Nina Munch-Perrin har spurgt Danske Banks ordførende direktør, Eivind Koling, om, hvilken strategi banken vil benytte sig af for at få overskuddet til at stige yderligere.
- Det største potentiale ligger på indtægtssiden, men der er stadig et stykke vej at gå, for vi har meget modvind. Modvinden er det lave renteniveau. Når nationalbanken sætter renten ned med en kvart procent, mister vi alt andet lige 800 millioner kroner, siger Eivind Kolding og fortsætter:
- Dem skal vi hente tilbage, plus at vi skal have lidt mere, fordi vi skal have vores indtjening op. Det er et vanskeligt miljø at være bank i.
Renterne kan stige
Så renteniveauet kommer yderligere op?
- Rentemarginalerne kommer op, men for en kunde betyder det nødvendigvis ikke, at renten bliver højere. Det betyder blot, at man ikke får den fulde glæde af rentefaldet. Nogen vil se lidt lavere renter - andre vil se nogle lidt højere, men det er ikke dramatisk. Samtidig må vi huske på, at kunderne aldrig har betalt lavere renter samlet set, end de gør i dag.
Banker skal lukke
Der vil dog også blive drejet på omkostningsskruen. Filialer skal lukkes, men Eivind Kolding vil ikke fortælle, hvor mange filialer der på sigt er tale om.
- Vores plan for i år er 65 til 70 filialer, og så har vi ikke konkrete planer derefter. Men det er klart, at vi fortsat vil se en udvikling i den retning - ganske enkelt fordi kunderne ikke bruger filialerne. De vil hellere bruge vores digitale kanaler, så der er ikke behov for filialerne - vi sammenlægger dem, og den udvikling vil forsætte ind i det næste år.