DSB får sønderlemmende kritik af Rigsrevisionen

Rigsrevisionen retter i sin beretning om DSBFirst-skandalen en lammende kritik mod DSB for ikke at have tjek på økonomistyringen af datterselskabet.

Rigsrevisionen bruger stærke ord i sin beretning om DSBFirst-skandalen.

Økonomien i DSBFirst var yderst mangelfuld, og DSB har ikke levet op til de særlige krav, der er for statsbanernes konkurrenceudsatte aktiviteter.

Det konkluderer Rigsrevisionen i sin beretning om DSBFirst-skandalen, der i dag blev afleveret til statsrevisorerne.

Undersøgelsen blev bestilt af statsrevisor Henrik Thorup (DF) på baggrund af en række afslørende indslag i TV-AVISEN i december 2009. Her dokumenterede TV AVISEN, at DSB opererede med meget ambitiøse budgetter i sit tilbud på Øresundstrafikken, som statsbanerne i samarbejde med skotske FirstGroup vandt i år 2007.

Følsomt budget

I dag fastslår Rigsrevisionen, at DSB's tilbud var baseret på kun at give et mindre overskud og derfor var følsomt overfor selv mindre ændringer i omkostninger og indtægter.

DSBFirst kom da heller aldrig til at styre efter det oprindelige tilbudsbudget. Selskabet havnede nemlig allerede få måneder efter driftsstart på Kystbanen i 2009 i alvorlige økonomiske problemer, og derfor styrede DSBFirst fra starten af sin korte levetid efter et revideret budget, hvor DSB med en række nye vedligeholdelsesopgaver til DSBFirst forsøgte at puste liv i det nødlidende selskab.

Elendig økonomistyring

Rigsrevisionen retter i sin beretning en sønderlemmende kritik af økonomistyringen i DSBFirst.

- Økonomistyringen i DSBFirst var yderst mangelfuld og sikrede ikke et gennemsigtigt grundlag for at følge selskabets økonomiske udvikling, skriver Rigsrevisionen.

DSBFirsts gæld steg med raketfart fra driftsstart i januar 2009 og var på 209 millioner kroner i efteråret 2010. Alligevel var der ingen plan for, hvordan gælden skulle afvikles. Der var heller ikke styr på gælden til DSB, der i begyndelsen af 2010 oversteg det beløb, som selskabet havde i likvider.

Manglende dokumentation

Samtidig kritiserer Rigsrevisionen moderselskabet DSB for i flere tilfælde ikke at have haft tilstrækkelig forståelse for de særlige dokumentationskrav, der gælder for DSB's konkurrenceudsatte aktiviteter.

Det var eksempelvis tilfældet med den afregningspris, som parterne havde aftalt skulle gælde for DSBFirsts vedligeholdelse af DSB's eltog.

Ingen af parterne har overfor Rigsrevisionen kunnet dokumentere, at vedligeholdelsen af togene er sket til markedspriser. Det betyder i praksis, at DSB ikke kan afvise mistanken om at have favoriseret sit datterselskab i strid med reglerne.

Ministeren frikendes

Mens Rigsrevisionen revser DSB og DSBFirst, så frikendes både Transportminister Hans Chr. Schmidt og Trafikstyrelsen for ansvar i skandalesagen, der for alvor tog fart med fyringen af DSB's koncerndirektør Søren Eriksen 17. marts 2011.

Tværtimod skriver Rigsrevisionen, at DSB ikke har givet Transportministeriet dækkende oplysninger om DSBfirsts økonomi, selvom ministeriet siden april 2010 gentagne gange har anmodet DSB om at forbedre det materiale, som ministeriet anvender for at følge lønsomheden i DSB.