Zentropa har nemlig investeret stort i Antichrist. Filmselskabet ejer næsten hele filmen alene, og den har kostet 57 millioner at producere. Det er mange penge for Zentropa. Langt mere end hvad selskabet kan tåle at tabe.
Det forklarer filmproducent og direktør for Zentropa Peter Ålbæk
- Det har været en meget dyr produktion, og vi har ikke råd til at tabe pengene på gulvet. Det er vi ikke polstrede godt nok til, siger Peter Ålbæk.
Derfor er Peter Ålbæk heller ikke i tvivl om, at den kunstneriske anerkendelse kommer i sidste række. Det handler i stedet om at fylde både 1., 2. og 20. række i biograferne.
Antichrist voldsomme scener har fået flere anmeldere til at udvandre under premieren i Cannes, og flere har rapporteret, at de følte fysisk ubehag under filmen. Det lyder ikke som opskriften på en blockbuster. Men Peter Ålbæk mener ikke, at Zentropa skulle have satset på en mainstream film.
- Det kan vi simpelthen ikke finde ud af. Hver gang vi har prøvet, er det gået ad helvedes til, siger Peter Ålbæk.
Han mener dog nok, at Antichrist vil finde et publikum.
- Men det bliver ikke millioner, siger Peter Ålbæk.