De såkaldt gule fagforeninger lokker fagforeningsmedlemmerne med lave priser - og de vil gerne samarbejde med LO. Men det kan der ikke være tale om, lyder svaret.
Rivaliseringen står mellem på den ene side Dansk Metal og de øvrige LO-forbund og på den anden side de såkaldt gule fagforeninger, som tilbyder medlemskab og A-kasse til discountpris.
Forskellen er en årlig besparelse på mellem 1.500 og 5.000 kroner.
Aggressiv markedsføring
En aggressiv markedsføring med helsidesannoncer i blandt andet gratisavisen Nyhedsavisen har bare i januar givet Det Faglige Hus med blandt andet Fagforeningen Danmark 2.500 nye medlemmer, og om få dage runder foreningen 50.000 medlemmer.
Det Faglige Hus forventer en yderligere stigning.
Derfor frier fagforeningens formand Johnny Nim fra Det Faglige Hus nu til LO.
Varm luft på poser
- Nej tak, lyder svaret fra organisationssekretær i Dansk Metal Claus Jensen.
- For de sælger kun varm luft på poser, som han udtaler til Orientering på P1.
Claus Jensen frygter alvorligt, at udviklingen vil svække fagbevægelsen og underminere overenskomsterne.
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:532aef126187a215d0abfd7b