Det er dyrt at glemme e-boksen

Sidste år mistede Lise-Lotte Sundahl 20.000 kroner, fordi hun ikke tjekkede sin e-boks.

Lise-Lotte Sundahl mistede omkring 20.000 kroner, fordi hun ikke fik tjekket sin e-boks. Hun klagede over det, og nu har hun fået alle pengene tilbage. (Foto: © Jakob Skaaning)

Det er vigtigt at tjekke sin e-boks. Det kan nemlig blive meget dyrt, hvis man glemmer det.

Det ved Lise-Lotte Sundahl. Hun mistede børnetilskud og SU (statens uddannelsesstøtte) sidste år, fordi hun ikke fik kigget i sin e-boks.

Lise-Lotte så ikke erklæring

Lise-Lotte Sundahl er enlig mor til tre børn og studerer IT på universitetet. Som enlig mor skal hun skrive under på en ene-erklæring hvert år. På den måde bekræfter hun, at hun stadigvæk bor alene med børnene.

Erklæringen giver hende ret til børnetilskud og dobbelt så meget i SU.

I april sidste år sendte Udbetaling Danmark ene-erklæringen til Lise-Lotte Sundahls e-boks.

Erklæring blev kun sendt digitalt

Lise-Lotte Sundahl havde været vant til, at ene-erklæringen blev sendt i en rigtig kuvert med et frimærke på. Men i stedet blev den sendt digitalt til hendes e-boks.

Det vidste Lise-Lotte Sundahl ikke, og hun så ikke erklæringen. Hun så heller ikke rykkeren, som hun modtog i sin e-boks måneden efter.

Derfor stoppede Udbetaling Danmark med at sætte børnetilskud ind på hendes bankkonto. Hun fik heller ikke ekstra SU, og pludselig manglede hun cirka 20.000 kroner.

Man skal ikke skamme sig

Lise-Lotte Sundahl fik at vide, at hun ikke ville få noget ud af at klage, fordi fristen for at klage var allerede overskredet.

- Først blev jeg rasende på mig selv. Hvordan kunne jeg, der studerer IT, glemme at tjekke min e-boks i tre til fire måneder. Men så sagde jeg til mig selv, at jeg jo bare er et menneske. Man laver fejl, og det skal man ikke skamme sig over, siger hun.

Derfor klagede hun til Udbetaling Danmark og Borgerservice. Hun kontaktede også journalister og skrev om sine oplevelser på Facebook.

I starten af 2014 fik hun et brev om, at hendes sag var afgjort - og at hun ville få de 20.000 kroner tilbage.

Kun få har fået penge tilbage

Lise-Lotte Sundahl havde tilmeldt sig den digitale postkasse før oktober 2012. Dengang sendte kommunerne ene-erklæringer ud, og flere kommuner sendte erklæringerne som almindelige breve, også selv om borgerne havde tilmeldt sig digital post.

Den 1. oktober overtog Udbetaling Danmark opgaven med at sende ene-erklæringer ud til borgerne. Udbetaling Danmark sendte erklæringerne digitalt til de borgere, som havde tilmeldt sig digital post.

Men nogle borgere opdagede ikke erklæringen i deres digitale postkasse, fordi de plejede at få den sendt i et almindelig brev fra kommunen.

Information var ikke god nok

Ankestyrelsen siger, at Udbetaling Danmark skulle have sendt et almindeligt brev til borgerne om, at erklæringerne i fremtiden ville blive sendt som digital post:

- Den besked skulle vi have givet i et rigtigt brev og ikke digitalt, som vi gjorde, siger vicedirektør Carsten Bodal fra Udbetaling Danmark.

- Vi har selvfølgelig taget Ankestyrelsens melding til efterretning. Vi tog også selv kontakt til de borgere, som var berørt, siger han.

Hold øje med din digitale post

I begyndelsen af oktober sender Udbetaling Danmark ene-erklæringer ud til de borgere, der skal skrive under på en ene-erklæring.

Så hold godt øje med din digitale postkasse, hvis du er tilmeldt digital post.

Hvis du ikke er tilmeldt digital post, bliver brevet sendt til din almindelige postkasse.