Det går skidt for flyselskabet SAS. Selskabet bruger nemlig flere penge end de billige flyselskaber.
SAS har et underskud på en milliard kroner, og nu skal 300 medarbejdere fyres. Det bliver især ansatte på kontorer i Sverige, der bliver ramt.
Det er slet ikke første gang, at SAS er i krise. I løbet af de sidste 10 år har selskabet sparet mange milliarder kroner, og siden 2004 er halvdelen af medarbejderne blevet fyret.
Konkurrencen er hård
For det er svært at være flyselskab. Konkurrencen fra de andre flyselskaber er meget hård, og priserne på flybilletter falder og falder.
Der er flere ledige pladser i flyene, end selskaberne kan sælge. Derfor bliver billetterne billigere. Det er godt for os for forbrugerne, men det er ikke så godt for et flyselskab som SAS. SAS bruger nemlig flere penge end de billige flyselskaber.
Det kan du se på grafikken nederst på siden her.
SAS har gamle fly
For eksempel er flyene i SAS ældre end fly fra andre selskaber. Det betyder, at de er dyrere i drift end andre selskabers fly. SAS' fly bruger også mere brændstof.
SAS flyver lange ture. De billige selskaber flyver ofte korte ture, og det er billigere end at flyve lange ture.
SAS sælger billetter fra salgskontorer, og det gør de billige flyselskaber ikke. De sælger kun billetter på internettet, og derfor sparer de også penge på salg.
Der er også en anden stor forskel på SAS og de billige flyselskaber. De billige selskaber ansætter folk fra andre lande, hvor man ikke tjener en lige så god løn, som man gør i Skandinavien.