Skolereform ødelægger lærernes arbejdsglæde

65 procent af lærerne overvejer at stoppe som lærere. Det viser en undersøgelse, som DR Nyheder har lavet.

Efter sommerferien træder reformen af folkeskolen i kraft. Men 65 procent af lærerne har ingen arbejdsglæde eller motivation til at arbejde efter de nye regler. (Foto: © Grafik: Christina Reymann, DR)

Efter sommerferien træder den nye reform af folkeskolen i kraft.

Men få måneder inden ferien er lærernes glæde ved deres arbejde helt i bund.

842 tilfældige lærere er med i en undersøgelse lavet af DR Nyheder, og 65 procent af lærerne svarer, at de overvejer at stoppe som lærer.

Reformen giver lyst til at forlade jobbet

63 procent af lærerne svarer, at reformen er den vigtigste årsag til, at de gerne vil stoppe som lærer.

Lærerne er især utilfredse med de nye regler for arbejdstid. Reglerne betyder, at lærerne ikke længere har frihed til at forberede undervisningen derhjemme. Efter sommerferien skal lærerne forberede sig på skolen.

Tre ud af fire svarer, at de nye regler om arbejdstid giver dem lyst til at forlade jobbet.

Lærerne føler, at de ikke er blevet hørt

Jan Mejding er forsker ved Aarhus Universitet. Han er bekymret over lærernes manglende motivation og arbejdsglæde:

- Folkeskolereformen er afhængig af lærernes motivation. Det er dem, der skal gennemføre den i praksis. Hvis de ikke er motiverede for at gennemføre den, sker der ingenting, siger han.

Jan Mejding tror dog ikke, at 65 procent af lærerne vil forlade deres job:

- Det er nok mere et udtryk for deres manglende arbejdsglæde. De føler sig kørt over af politikerne og deres arbejdsgivere, og de føler, at de har haft meget lidt indflydelse på reformen, siger han.