VIDEO Sådan opbygges en tv-serie: Kom bag optagelserne til Broen 2

A- og B-plot, et umage par, cliffhanger og point og no return er nogle af de dramaturgiske greb, som manuskriptforfattere benytter, når en tv-serie som Broen 2 skal opbygges.

Søndag aften løb sidste afsnit af DRs dramaserie Broen 2 over skærmen.

I 10 uger har op mod en million danskere fulgt jagten på en gerningsmand, og Broen 2 er det seneste eksempel på en tv-serie, der storhitter.

I den forbindelse er DR Nyheder gået bag om blandt andet Broen 2 og har talt med manuskriptforfatterne bag nogle af Danmarks største tv-serier for at høre, hvordan man skriver en tv-serie og holder spændingen uge efter uge.

- I tv-serier er der plads til at folde mange flere karakterer og sidehistorier ud, og så er kunsten, hvordan du væver dem, og hvordan du får det til at spille både i forhold til at have en fortælling, der er spændende i sin helhed over de ti timer, men også enkeltafsnit, hvordan får du en spændende times drama hver gang, siger Eva Novrup Redvall, der forsker i film og tv på Københavns Universitet.

En god start

Der findes ingen let opskrift på den perfekte tv-serie, men der findes en række dramaturgiske greb, som man kan benytte sig af som manuskriptforfatter.

En af disse er en god start.

- Inden for de første ti minutter skal der være noget afgørende. Nogle gange er det i anslaget, og andre gange er det inden for de ti minutter, at der skal ske noget afgørende vigtigt, som sætter handlingen i gang, siger Nikolaj Scherfig, der var manuskriptforfatter på Broen 2.

Et godt eksempel på en god start finder man i 6. afsnit af Broen 2, hvor hovedpersonen Saga bliver overfaldet af ukendte gerningsmænd.

Den personlige historie

En tv-serie på for eksempel 10 timer som Broen 2 er opbygget af mange sideløbende historier - de såkaldte plots.

De består af A-plottet, som er hovedhistorien, mens B-historien er de personlige historier.

- Det er for eksempel Saga og Martins privatlivshistorie, altså Martins forhold til sin kone, og Sagas forhold til det med at få en kæreste, siger manuskriptforfatter Nikolaj Scherfig.

- Det er derfor, at en tv-serie kan noget omkring karakterudvikling og karakterskildring, som på en måde er lidt stærkere end spillefilm, fordi i spillefilm har man kun halvanden time, siger han.

Det "umage" par

Dramaturgisk kan man også benytte et "umage" par.

I Broen 2 er Saga og Martin et umage par, hvor Martins karakter står for det genkendelige, mens Saga er den mystiske person, der har svært ved at begå sig socialt.

- Rent dramaturgisk kan man snakke om det, som man kalder et umage par. Vi syntes, at det var sjovt, at nogen der var så umage fandt hinanden og der opstår et særligt venskab, og de har en fortrolighed og de bruger hinanden til også at snakke om deres privatliv og følelser, og det skaber nogle pauser i forhold til krimiplottet, siger Nikolaj Scherfig.

Overraskelsesmomentet

Et fjerde dramaturgisk greb handler om overraskelse for at holde seerne på kanten af stolen, og der skal faktisk ske noget overraskende på forholdsvis faste minuttal.

- Hvis du ser en amerikansk actionfilm, så er reglen, at hver 10. minut skal der ske noget spændende, for eksempel en bil der eksploderer, siger Nikolaj Scherfig.

- Det bruger vi så også - bare ikke samme niveau. Vi har en tankbil og en almindelig bil, der eksploderer, men vi arbejder med noget, hvor vi drosler det mere ned, siger han.

Point of no return

I den klassiske dramaturgi skal det øjeblik, hvor der ikke er nogen vej tilbage for historiens centrale personer ligge cirka i midten.

I Broen 2 danner øverste etage på Hotel Bella Sky på Amager rammen om det afgørende øjeblik, som hedder "point of no return".

- I midten af historien skal der ske noget igen, som resten af historien kommer til at handle om, siger Nikolaj Scherfig, der allerede arbejder på en tredje sæson af Broen sammen med to svenske manuskriptforfattere Hans Rosenfeldt og Camilla Ahlgren.

Cliffhangeren

Et femte greb er et andet engelsksproget udtryk - cliffhanger.

Et afsnit af en serie skal gerne slutter med et særligt spændende sted, man bliver nødt til at se det næste afsnit.

- Nogle gange er de bedste cliffhangere dem, hvor man ikke selv kender løsningen - der hvor man skriver dem ned og siger "jeg aner ikke, hvad der sker her bagefter", siger manuskriptforfatter Peter Thorsboe.

Kom med bag ideerne og optagelserne til tv-serier som Broen 2, Rejseholdet, Ørnen og Livvagterne i videoen i toppen af artiklen.