Juridiske gråzoner og dyre advokater afholder små designere fra sagsanlæg i kopisager. Flere sager har deres udspring under modeugen, der åbner i dag.
Det skriver Politiken onsdag.
En af de berørte designere er danske Silas Adler, der i 2009 fik ideen til at fjerne en del af skyggen på en klassisk hattemodel, så den blev en hybrid mellem en kasket og den klassiske hattemodel fedora. Hatten blev en succes og prist i branchen som original og nytænkende.
Derfor blev designeren, der driver mærket Soulland, overrasket, da det, der lignede præcise efterligninger af hans design, et par sæsoner senere var at se på catwalken hos den gigantiske britiske tøjkæde Topshop og flere andre store koncerner.
For dyrt at køre sagen
Alligevel er Soullands sag aldrig havnet for en dommer - sagsomkostningerne på mindst 100.000 kroner oversteg langt det, virksomheden havde råd til på daværende tidspunkt.
Silas Adlers sag er langt fra enestående. Advokat Johan Løje oplever især under den københavnske modeuge, der starter i dag, at modevirksomhederne lader sig inspirere af hinanden - resultatet er stadig flere kontroverser om kopiering.
Og tendensen, hvor små virksomheder føler sig magtesløse, når de bliver kopierede af de store modevirksomheder, er stigende, lyder det fra brancheorganisationen Dansk Mode og Textil.
Her tager man sig årligt af omkring 25 kopisager, men ifølge organisationens chefadvokat, Mikkel Gudsøe, er antallet af små designere, der kommer i klemme, reelt større.