Hun peger folk med god stil ud på gaden, følger med på forskellige modeblogs og holder på sociale medier øje med, hvad der rører sig af nye tøjtendenser i udlandet.
På den måde får Smilla Nørskov inspiration, som hun giver videre til det danske firma House of Spirit, hvor hun arbejder som trendspotter.
De fleste tøjfirmaer har trendspottere tilknyttet, der har øje for, hvad der skal til, hvis tøjet på bøjler og hylder ude i butikkerne skal sælge med succes næste sæson.
Men det er de færreste trendspottere, der har Smilla Nørskovs alder. Hun er 13 år, og når hun ikke spotter modetendenser i ind- og udland, går hun i skole i Vejle, hvor hun begynder i 7. klasse efter sommerferien.
Tweens og tendenser
Smilla Nørskov er nok også kommet lidt lettere til jobbet end de fleste, da det er hendes forældre, der ejer House of Spirit.
Men det er ikke kun en familiær tjeneste, at forældrene har hyret deres datter. De har brug for hendes modebevidste øje til at sikre, at firmaets kollektion Next Level rammer plet i målgruppen.
Målgruppen er de såkaldte tweens, der tæller børn og unge mellem 8 og 12 år. En gruppe, der i højere og højere grad går op i, at bukser og bluser er fra det rigtige mærke, og som nægter at gå i arvet tøj, der dumper på moderigtig stil.
- Jeg er bedre
- Vi voksne kan sagtens ramme helt ved siden af med deres stil, og derfor har vi ansat Smilla og andre tweens til at hjælpe os. De kommer med style-ideer, der giver pote, siger Smillas far, Claus Rasmussen.
Det er ikke Smillas forældre, der synes, at hun har et talent.
- Jeg ved bedre end mine forældre, hvad der er in for de unge, og hvad, de vil synes, er fedt, siger hun, mens hun står i Bella Center i København og forbereder modeugen, der går i gang i morgen, tirsdag.
Pangfarvede shorts med nitter
Sin inspiration får Smilla Nørskov især ved at tage til udlandet og se, hvad unge på gaden har på. Og fra Danmark henter hun især ideer fra det sociale medie Instagram, hvor hun søger på fashion og særligt følger med i, hvordan tweens og teenagere går klædt i USA.
- Hvis jeg finder noget fedt, viser jeg det til mine veninder. Hvis de også synes, at det er fedt, viser jeg det til mine forældre, siger Smilla Nørskov.
I årets sommerkollektion er den 13-årige trendspotter for eksempel ideskaber til et par neonorange og neonpink shorts med nitter.
- De er ret fede. Pangfarver er in, og nitterne gør det hele mere råt. Det er ret sjovt at se, at der nu er nogen, der går rundt i dem, fortæller Smilla.
Sin egen stil
Allerede som 11-årig begyndte den unge trendspotter at give ideer videre til sin far. Det skete samtidig med, at hun selv begyndte at gå meget op i sit tøj.
- Jeg tænker meget over, hvad jeg har på. For to år siden gik jeg meget med det tøj, som de andre gik med. Nu har jeg min egen stil, siger Smilla og slutter af med et råd til dem, der gerne vil have mere personlig stil i garderoben.
- Man skal ikke gå i det, alle andre går i. Tøjet beskriver ens personlighed. Det, man synes er flot, er flot. Man skal bare ignorere det, hvis andre synes, at det er mærkeligt. Måske er de andre bare jaloux, fordi de ikke tør skille sig ud.