Tweens spytter penge i modebranchen

De seneste 15 år har en ny lille målgruppe regeret i modebranchen - de såkaldte tweens.

Børn mellem 8 og 12 år har fået den hippe betegnelse "tweens", og de er både mode- og kvalitetesbevidste. Modebranchen stiller derfor skarpt på den modebevidste målgruppe. (© Colourbox)

De står midt imellem barndommen og ungdommen. Mærket i nakken er det rigtige, og når der shoppes, er det med et kvalitetsbevidst og skarpt forbrugerøje.

Det lyder voksent, men målgruppen hedder tweens og inkluderer børn og unge på 8 til 12 år.

Ikke desto mindre udgør de en vigtig niche i den danske modebranche, forklarer Tessa Gjødesen, der er chefkonsulent ved Syddansk Universitet og tidligere har skrevet en afhandling om børns brug af brands.

- De har adgang til deres egne penge, og de har en holdning til, hvad deres familie skal bruge penge på. Derfor påvirker flere af dem også deres forældres og bedsteforældres forbrug, så selvfølgelig er det en interessant målgruppe, siger chefkonsulenten.

Løfter forbruget

Hun har tidligere lavet en undersøgelse af 132 tweens' forbrugeradfærd og brandforståelse. Her fandt hun, at flere af de små forbrugere sætter både kvalitet og en god butiksoplevelse højt. Og så er de eksperter i at tyde signalværdien i det mærke, der sidder i nakken.

- Nogle af tweensne er ret sofistikerede, så de falder ikke for det første og det bedste. Flere er meget dygtige til at følge forbruget i dag, og de er meget mærkebevidste. Jeg tror, at de bliver hammerdygtige forbrugere, når de bliver voksne. De vil have kvalitet, og de vil ikke føle sig snydt, siger Tessa Gjødesen til DR Nyheder.

Tweens sætter standarten

Tendensen med de unge, kvalitetsbevidste forburgere kan mærkes i modebranchen. Hos tøjproducenten House of Spirit arbejder man med mærket Next Level, der udelukkende har tweens for øje.

Og ifølge brancheorganisationen Dansk Mode & Textil er det da også klogt at satse på den skarpe målgruppe.

- De har vist sig at være et segment, som har en selvstændig profil, og som man bliver nødt til at satse på. Jeg tror, at det er et segment, der vil vokse for fremtiden og blive stærkere, siger Michael Hillmose, international chef i Dansk Mode & Textil.

Vil have voksen-respekt

Flere eksperter siger tirsdag til Berlingske, at den stigende tween-tendens forkorter og formindsker barndommen.

Men ifølge chefkonsulenten Tessa Gjødesen kan man ikke unuanceret vurdere, at den unge målgruppes behov for at føle sig voksen er usund.

- Efter at have fortaget mit studie er jeg ikke udpræget bekymret for barndommen. Langt de fleste tweens er reflekterede, opmærksomme og dygtige til at afkode. De er ikke så nemme at snøre, og det er da umiddelbart positivt, siger chefkonsulenten.

Er du tween eller forældre til en tween? Så vil DR Nyheder gerne høre fra dig. Skriv til 1212@dr.dk.