Dansk mode har længe været omtalt som stilet, men også afslappet og afdæmpet. Men noget tyder på, at de danske modedesignere i stigende grad bliver inspireret af de helst store modemetropoler.
Det fortæller Rasmus Nordqvist, designer og underviser på Designskolen i Kolding. Han har blandt andet stået for alle danske designskolers afgangsshows, som blev afholdt i juli. Her viste de kommende tøjdesignere deres bud på dansk mode frem.
Håndværk, farver og bedre kvalitet
- Haute couturen fra Paris og Milano var en tydelig tendens. Tøjet er mere luksuriøst og konstrueret. Samtidig er håndværket og farverne for alvor kommet i højsædet, siger Rasmus Nordqvist.
- Det hele er mere gennemarbejdet end tidligere, og jeg forventer også, at vi kommer til at se mere forarbejdede kollektioner, flere detaljer og bedre metervarer under den kommende modeuge.
Han mener, at dansk modes større fokus på det eksklusive og luksuriøse skyldes flere ting. Den stigende internationalisering har betydet, at dansk mode i højere grad skal kunne hamle op med de helt store modeskabere i udlandet.
- De danske modeskabere bliver nødt til at oppe sig, fordi man i dag kan sælge til hele verden. I dag kan du sidde i en bus med din smartphone over alt i verden og købe tøj, siger Rasmus Nordqvist.
Fokus på overforbrug og miljø
Derfor bliver man i stigende grad nødt til at lave noget anderledes i forhold til de andre, siger han.
Den anden grund er den stigende opmærksomhed på miljø og overforbrug. De har givet forbrugerne mere lyst til at investere i kvalitet frem for at købe meget af det billige.
- Man kan se, at priserne på de store luksusmærker stiger i forhold til andre markeder, men alligevel har branchen en enorm omsætning og er i vækst. Forbrugerne vil gerne investere i kvalitet og større holdbarhed, siger han.
Miks af billigt og dyrt
Han peger desuden på, at haute couturen i stigende grad bliver mikset med det billigere. Før var forbrugerne groft sagt delt i to grupper, hvor den ene købte dyrt og kun dyrt, mens den anden købte billigt. Men nu vælger flere at mikse en Christian Dior-taske med en billig t-shirt, hvilket også gør markedet for luksusprodukter større.
Flere detaljer hos Bruuns Bazaar
Hos Bruuns Bazaar er Lene Borggaard, der er kreativ direktør, enig i, at håndværket og kvaliteten altid er vigtig, og at der er kommet mere fokus på det for mange brands.
Hun fortæller blandt andet, at de prints, som er på Bruuns Bazaars næste kollektion, er mere detaljerede end tidligere, så de fortæller en historie.
- Det er blevet vigtigere at skille sig ud fra de andre brands ved at gøre noget ekstra. Vi kan mærke, at forbrugerne bliver påvirket af mange flere tendenser nu. De er blevet dygtigere til at se, hvilke brands der gør noget særligt ud af kollektionerne.
- Branchen sørger i stigende grad for ikke at falde ned mellem to stole. I dag er det vigtigt for modehusene at fremstå troværdige, vælge fra og skabe kollektioner med en stærk design profil. Før skulle man være god til alt, men nu forsøger brands at fokusere på det, de er gode til, siger hun.
Billederne stammer fra Designskole Kolding og Kunstakademiets Designskoles afgangsshows.