Det ser glamourøst ud, når de danske designere og modeller kindkysser sig op og ned ad catwalkene til den københavnske modeuge, der starter i dag.
Men flytter man blikket væk fra København, er der faktisk ikke meget at fejre for den danske modebranche. Det mener i hvert fald Allan Kruse, der er modeekspert og stifter af rådgivningsfirmaet Spandet & Partners, som beskæftiger sig med modebranchen.
- De danske små og mellemstore designere er gode til at kreere, men de aner ikke en fløjtende fis om at drive forretning. Det gør, at de har utrolig svært ved at klare sig i den internationale konkurrence. De er blevet overladt til sig selv og svigtet, siger han til dr.dk/kultur.
Designere bliver tabt på gulvet
At de danske designere glemmer at tænke det forretningsmæssige aspekt ind i arbejdet, kan føre til at en lang række af dem kan blive tabt på gulvet, hvis de ikke får den fornødne hjælp og viden til at kunne navigere forretningsmæssigt i udlandet, frygter Allan Kruse.
Han efterlyser derfor en overordnet plan for, hvordan dansk design kommer ordentligt ud over landets grænser.
- Det er nødvendigt, at der kommer styring, når det gælder den danske modebranches forsøg på succes i udlandet. I stedet for den spredte fægtning, der eksisterer nu, skal vi have samlet kræfterne, så vi kan få det optimale ud af de gode designere, vi har i landet, siger han.
- Der findes tonsvis af initiativer
Eva Kruse, der er direktør i Danish Fashion Institute og for Copenhagen Fashion Week, forstår godt Allan Kruses kritik. Men hun synes ikke, det er nogen nyhed.
Ifølge hende har manglen på forretningsforståelse i modebranchen været et emne alle dage, og at de små og mellemstore virksomheder kan have svært ved at finde fodfæste i udlandet er ikke noget nyt.
Til gengæld er der ifølge hende gennem flere år arbejdet intensivt for at komme problemet til livs.
- Der findes flere initiativer på markedet, både fra offentlige og private organisationer. Danish Fashion Institute har et stort projekt på vej for små og mellemstore virksomheder, som skal hjælpe dem med at skalere deres forretninger op, og der foregår eksport tiltag og andre koordinerede tiltag løbende. Men der kan selvfølgelig altid gøres mere, siger hun.
DR K sender programmet 'Modeugen NU' onsdag klokken 21.30. Programmet handler om designeren Marlene Birger, som i år fejrer 10-års jubilæum. Marlene Birger er en af de danske designer, der har forstået at klare sig på forretningsmæssige vilkår.