De nordiske lande er helt i front, når det gælder streaming af musik. Det viser den første fællesnordiske undersøgelse af musikmarkedet, som Koda har lavet sammen med tre skandinaviske søsterorganisationer.
Undersøgelsen viser, at otte millioner streamer musik i Danmark, Sverige, Norge og Finland ud af de fire landes 26 millioner indbyggere. Det svarer til, at næsten 31 procent af borgerne streamer musik - og dermed ligger vi i front.
- Alt tyder på, at vi er længst fremme, når det gælder den digitale udvikling. Når vi mødes med de andre rettighedsorganisationer i verden, så er det meget hurtigt tydeligt, at streaming slet ikke er så dominerende, som det er i Norden. Der taler man stadig om cd'en på den måde, vi gjorde det for fem til ti år siden, og ulovlig kopiering fylder også stadig mere, end det gør i Norden i dag, siger Nicolaj Hyltén-Cavallius, kommunikationschef i Koda.
Spotify er størst
Spotify er langt den største kilde til musik via streaming. Den svenske musiktjeneste har syv millioner brugere i Danmark, Norge, Finland og Sverige, og 40 millioner brugere på verdensplan.
Desuden var danske TDC det første selskab, som lavede en streamingtjeneste på musik, som er inkluderet et internetabonnement, og Wimp, der også er en betydningsfuld spiller på streamingmarkedet er norsk.
Det viser også, at streaming er stort i de nordiske lande, mener Nicolaj Hyltén-Cavallius.
Alene det seneste år havde streaming en vækst på 40 procent i Danmark - og hele 82 procent af den samlede handel på musikmarkedet sker nu via de nye tjenester.
Nem markedsføring for de små bands
Derfor er flere musikbutikker lukket, og mange af de tilbageværende har skåret langsomt ned i udvalget. Men de nye abonnementstjenester har betydet, at det er nemmere at komme ud som et nyt band.
- I gamle dage var der et par tusind forskellige titler at vælge mellem i pladebutikkerne. Nu er der konkurrence mellem over 20 millioner tracks på abonnementstjenesterne, så internettet har gjort, at det er blevet nemmere at komme ud til flere, men omvendt er det også blevet sværere på grund af øget konkurrence, siger Kodas kommunikationschef.