Millioner af iTunes-brugere verden over fik tirsdag aften et gratis overraskelsesalbum med U2 via Apples digitale musikbutik.
Dermed har både bandet og Apple med deres samarbejde sikret, at begge parter når bredt ud til alverdens forbrugere - og at begge får omtale.
Albummet blev præsenteret tirsdag aften amerikansk tid i forbindelse med Apples produktlanceringsevent i Californien.
Album skal sælge koncertbilletter
For det er nødvendig at kunne skabe overskrifter, sådan som Apple og U2 nu gør, for at tjene penge på albumudgivelser i dag. Det fortæller Fabian Holt, der er lektor i musik- og begivenhedskommunikation på RUC.
- Der er ikke mange, der tjener ret meget på deres indspilninger mere. Sådan har det været længe. En af de vigtigste funktioner, som et sådan samarbejdsalbum har, er derfor at skabe opmærksomhed om bandet og sælge koncertbilletter og merchandise, siger han til DR Kultur.
Og der skal ikke ret meget til, før det kan betale sig at lave en aftale med et firma, hvor de i en periode får rettigheder til albummet, ifølge musikforskeren.
Ikke sexet bare at sælge et album
Det er ikke første gang, at et stort navn kaster sig ud i et samarbejde med en virksomhed af den ene eller anden art for at skabe nyheder om deres udgivelse.
Blandt andet har amerikanske Beyoncé overrasket ved at udgive et helt nyt album på iTunes uden varsel, hvilket både gav omtale til sangerinden og Apple. Det gimmick fik i øvrigt hendes pladeselskab til at nægte at udgive en cd-udgave af albummet.
Herhjemme har vi også set rapperen L.O.C. forære sit album 'Prestige, Paranoia, Persona Vol. 1' til alle interesserede via TDC i en begrænset periode.
- Det er ikke sexet bare at sælge et album digitalt eller i en butik. Den almindelige model er ikke længere ret profitabel. Det handler jo om profit - det handler ikke om, at de vil vise en ny vej for musikken, konstaterer Fabian Holt.
Christopher på vandflaskerne
Hos pladeselskabet Warner Music Denmark er man da også godt i gang. Her har man blandt andet et samarbejde mellem popsangeren Christopher og Aqua D'or, hvilket har resulteret i, at den unge stjernes ansigt pryder flaskerne med mineralvand.
Men kunstnere og musikselskaber har i mange år brugt brandsamarbejde, forklarer Michael Wermuth, der er direktør hos Warner Music Denmark.
- Selv i 70'erne fandtes det, og senere har mange store kunstnere haft store samarbejder, som vi også så med Michael Jackson og Pepsi. Så det er ikke nyt, men man kan sige, at kampagnerne nok bygges mere kreativt op og er mere analytisk baseret i dag.
Handler om at nå forbrugerne på nye måder
Han beskriver disse samarbejder som del af forretningen i dag, da de er med til at styrke både kunstnernes og virksomhedens brand.
- Grunden til at der nu er større fokus på brandsamarbejde er både af økonomisk karakter samt muligheden for at nå forbrugerne på en anden måde, siger Michael Wermuth.
Og det er så det, som Apple og U2 håber, de kan gøre med det gratis album 'Songs Of Innoncence'. Albummet udkommer på andre digitale platforme og fysisk i butikkerne 13. oktober 2014 via U2's pladeselskab.