Er du ansat i Københavns Kommune eller Region Hovedstaden, og har du ledelseserfaring, ja så er rollen som teamleder under Eurovision Song Contest måske noget for dig.
Sådan skriver Københavns Kommune i et opslag til sine ansatte.
I opslaget søger kommunen 50 frivillige teamledere på tværs af forvaltningerne. Det frivillige arbejde vil stå på i 14 dage og skal godkendes af ens nærmeste chef, der skal vurdere, om man kan få tjenestefri i perioden.
Finansieringen bliver uklar
Men der er flere problemer ved opslaget fra Københavns Kommune, mener Roger Buch, der er kommunalforsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
- Det største problem er, at man får usynliggjort, hvor mange penge kommunen egentlig bruger på Melodi Grand Prix. Sådan som det præsenteres i opslaget, så bidrager de enkelte forvaltninger med medarbejdere, der egentlig skulle lave noget helt andet.
- Som skatteborger i Københavns Kommune kan man derfor med rette spørge: "Hvordan er jeg egentlig med til at finansiere denne her begivenhed?", siger Roger Buch til DR Kultur.
LA: Kan så mange medarbejdere undværes?
Også Liberal Alliances medlem af økonomiudvalget i København, Lars Dueholm, er kritisk over for kommunens forsøg på at rekruttere frivillige blandt egne rækker.
- Det undrer mig, at vi i princippet kan have 50 mennesker gående rundt i Københavns Kommune, som uden problemer kan tages ud af deres normale arbejdsopgaver i 14 dage, uden at nogen erstatter dem. Når vi har budgetforhandlinger, er der ingen af forvaltningerne, som kan undvære én eneste medarbejdere, siger Lars Dueholm.
Ny måde at bruge frivillige på
Et helt andet problem er ifølge Roger Buch, at Københavns Kommune bruger de frivillige medarbejdere til opgaver, som de selv skal løse.
- Det her er en opgave, som kommunen skal have løst, hvis Grand Prix'et, skal fungere. Men samtidig siger man til medarbejderne, at det her er noget, de muligvis bliver nødt til at løse i deres fritid, da man jo ikke vil betale for overarbejde. Det er et skred i den måde, man arbejder med frivillige på, siger Roger Buch.
Kommunen erkender skjulte udgifter
Det er Københavns Kommunes Borgerservice, der har påtaget sig opgaven at finde de frivillige medarbejdere på vegne af Host City Copenhagen, som er projektselskabet bag Eurovision Song Contest 2014.
Direktør i Københavns Borgerservice, Thomas Jakobsen, erkender, at det kan se ud som om, man forsøger at skjule udgifterne til Det Internationale Melodi Grand Prix.
- Det er rigtig nok, det kan se ud som om, vi skjuler udgifterne. Men det her er også en mere pragmatisk måde, hvorpå kommunens engagerede medarbejdere kan være med til at løse denne her kæmpe opgave, siger Thomas Jakobsen til Kulturnyt på P1.
Havde det ikke været mere gennemskueligt for skatteyderne, hvis man i stedet havde sat et fast beløb af til at hyre 50 teamledere?
- Engang imellem vælger vi at løfte opgaven i flok, ligesom vi også gør ved kommunalvalget. På denne her måde får vi rigtig mange engagerede medarbejdere til at bidrage til Det Europæiske Melodi Grand Prix, og så synes jeg faktisk ikke de 500.000-600.000 kroner, som det her koster, er særlig mange penge. Men hvis man politisk vil noget andet, så må vi jo tage det til efterretning, siger Thomas Jakobsen.
Udover de mange frivillige medarbejdere bidrager Københavns Kommune med 14,5 millioner kroner til, som skal dække udgifter i forbindelse med afholdelsen af Det Europæiske Melodi Grand Prix.
Tirsdag vedtog kommunes økonomiudvalg desuden, at godkende en ekstrabevilling på 10 millioner kroner, som skal gå til uforudsete udgifter til byggeriet på refshaleøen hvor Grand Prixét skal afholdes.