Mens streamingtjenester som Spotify og Wimp barberer salget af cd'er, så stormer lp'en frem. Den gamle vinylplade fra 1948 oplever voldsom popularitet, og nye tal fra den britiske musikindustri viser, at salget alene på ét år er fordoblet.
Salget af lp'er ligger nu på over en halv million kopier, og det er det højeste niveau siden 2003, skriver The British Recorded Music Industry (BPI). Samme tendens ses herhjemme med en stigning i salget på 48 procent fra 2011 til 2012. Det oplyser musikselskabernes organisation Ipfi.
Flere af musikbranchens store navne vælger at udkomme på lp og på de digitale tjenester - og flere kunstnere vælger helt at droppe cd'en. BPI skriver blandt andet, at udgivelser fra Daft Punk, Arctic Monkeys og David Bowie har været med til at hive salget op.
Mere end bare retro
- Lp'en er tilbage. Vi ser en renæssance for plader, som ikke længere blot er retro, siger Geoff Taylor fra BPI i en pressemeddelelse og tilføjer, at vinyl bliver mere populær blandt musikfans.
Han forventer, at salget i Storbritannien vil nå over 700.000 plader i år, fordi flere kendte bands som Arcade Fire, Paul McCartney, Pearl Jam og Jake Bugg i løbet af de næste måneder udgiver deres musik på vinyl.
I den lille pladebutik og café Sort Kaffe & Vinyl i København har man i de seneste år mærket en svagt stigende interesse. Men særligt i år har udviklingen været kraftig, hvor salget er steget med ti procent, siger indehaver Christian Rygaard.
Mere pop
Han fortæller, at det er rock-, jazz- og det klassiske publikum, der køber mest. Men ligesom i Storbritannien mærker han også, at de mere poppede udgivelser som Daft Punk er begyndt at sælge godt.
- Folk synes, at lyden er bedre på vinyl end på cd'er og som download. Hvis en cd er ridset, så kan du lige så godt smide den ud, mens du kan gå ned og købe en brugt vinyl fyldt med ridser og spille den fra start til slut uden problemer, siger Christian Rygaard.
Købere i den yngre alder
Ifølge ham er køberne fra 15-årsalderen til de omkring 45 år. Flere af dem benytter sig af streamingtjenester, men køber en lp, hvis de er blevet ekstra glade for et album. Samtidig peger han på den romantiske følelse ved at sætte en plade på afspilleren.
Selv om salget stiger, tror Christian Rygaard ikke, at det vil komme op på niveauet fra vinylens storhedstid. Han vurderer, at det naturligt niveau på omkring to procent af markedet, da det stadig er en lille kreds, der prioriterer det gamle medie højere end det digitale.
Det samlede britiske salg af lp'er forventes i år at ligge op cirka 105 millioner kroner.