Når 13 procent af svenskerne søndag stemte på Sverigedemokraterne, så må der jo immervæk være 87 procent, der netop ikke stemte på det højrenationale parti.
Derfor har de to tabloidaviser Expressen og Aftonbladet startet en kampagne.
Den kan man blandt andet møde på avisernes netsider og på de sociale medier under hashtagget #87procent. Her håber medierne, at man vil bruge hashtagget sammen med et billede, hvor man har skrevet 87 i højre håndflade.
Derudover har Expressen i dag serveret en hel kulsort forside med en lille overskrift på midten med sætningen "I går stemte 781.120 svenskere på" efterfulgt af Sverigedemokraternes logo - en blå og gul blomst.
En kampagne mod racisme
Alligevel siger Ekspressens chefredaktør Thomas Mattsson, at det ikke er en kampagne mod SverigeDemokraterne som sådan. Det er imod racisme i det hele taget, fortæller Thomas Mattsson.
- Vi har en sort forside i dag, fordi 13 procent af den svenske befolkning har stemt på et indvandrefjendsk parti, siger han til DR Kultur.
Alligevel er det partiet med de 13 procent i lommen, der er i fokus:
- Det er kendt faktum i Sverige, at Sverigedemokraterne har problemer med fremmedfjendske medlemmer i deres parti. En af dem, der stillede op, har et hagekors tatoveret på sin arm. Det er vigtigt at opponere mod, siger Thomas Mattsson.
Enighed om "farlig svulst" i Sverige
Danske Drude Dahlerup fra Stockholm Universitet, der blandt andet har svensk politik som fokusområde, ser også kampagnerne i de svenske medier primært som et nej til racisme.
- Jeg mener, der er stor forskel på, at man ikke skal stemme på et bestemt parti til, at man ikke skal stemme på racisme. Men det er klart, at det her afspejler, at der er en meget stor enighed blandt de etablerede partier om, at Sverigedemokraterne er en farlig svulst på det svenske samfund.
Derfor er de svenske avisers dækning af valget ikke overraskende, ifølge Drude Dahlerup. Og slet ikke, når man ved, hvordan den svenske tabloidpresse arbejder.
- Man plejer jo at skelne mellem news og views - altså, at aviserne kan have holdninger i lederne og så nyheder, der er neutrale journalistisk. Men det er længe siden, at tabloidaviserne har holdt det princip, så for de to svenske aviser er det her ganske normalt, siger hun.