Spotify for magasiner vil åbne i Danmark

Svenske Readly, der bliver betegnet som Spotify for magasiner, vil ind på det danske marked.

Amerikanere og svenskere har allerede mulighed for at abonnere på magasintjenester, hvor man for et fast beløb kan læse magasiner. (© DR)

Først kom abonnementstjenester for musik. Så kom de for film og e-bøger, og snart vil det også ske for magasiner. Den svenske virksomhed Readly, som tilbyder magasiner for ét fast månedligt beløb, som Spotify gør det for musik, forventer, at de i løbet af det næste år vil åbne i Danmark.

Det skriver Mediawatch, som har talt med selskabets direktør, Per Hellberg.

- Vi vil begynde, så snart vi kan. Men det handler om, hvor hurtigt vi kan håndtere det. Vi har fået positiv feedback og har mange planer om, hvilke markeder vi gerne vil ind på, siger Per Hellberg til Mediawatch.

83 kroner om måneden

Svenskerne var selvsagt de første, der kunne gøre brug af Readly. Her kunne man fra marts i år betale 99 svenske kroner - svarende til cirka 83 kroner - for at få adgang til nu 119 titler. Siden hen er Readly åbnet i USA, hvor der er 75 tilgængelige titler, og snart forventer firmaet at åbne i Storbritannien, Holland og de øvrige nordiske lande.

Per Hellberg fortæller, at de er i gang med at opbygge relationer med forlag i Danmark og Norge. Samtidig siger han, at Readly allerede har kontakt med Egmont og Bonnier i Sverige, og at den kontakt kan bruges til at udbrede konceptet i de øvrige nordiske lande.

Anden konkurrent i USA

Readly er ikke den første tjeneste af sin slags. Amerikanske magasinlæsere har allerede tjenesten Next Issue Media, hvor der er adgang til over 100 magasiner - heriblandt Vogue, Time og Cosmopolitan.

Herhjemme har magasinbranchen tidligere talt om at lave en lignende tjeneste, men ideen blev ifølge Mediawatch sparket til hjørne. Dengang var forklaringen, at de var mere afhængige af indtægterne fra bladsalg, end det var tilfældet for de amerikanske magasiner.