Kun 16 procent af kunstmuseet Aros' indkøbte kunst mellem årene 2004 og 2012 er lavet af kvinder.
Men den nuværende Aros-direktør Erlend Høyersten vil ikke snakke om procenter og kvoter - det vil Sanne Kofod fra Museet for samtidskunst i Roskilde til gengæld godt.
På Museet for samtidskunst sigter man efter, at der er 50 procent mænd og 50 procent kvinder repræsenteret i samlingen.
Og det er der sådan set ikke det store problem i, det fortæller museets direktør Sanne Kofod.
- De sidste 50 år er der blevet uddannet mindst ligeså mange kvindelige kunstnere, som mandlige. Der er ligeså mange rigtig gode kvindelige kunstnere ude i kunstlivet og på kunstmarkedet, siger Sanne Kofod til P1 Morgen.
Som stor institution har vi et ansvar
Erlend Høyersten mener ikke, at det nødvendigvis er et stort problem, at der indtil nu mestendels er blevet købt værker ind fra mandlige kunstnere.
Men han er enig, i at det er en ubalance, som skal gøres noget ved.
- Vi har rig mulighed for at justere balancen, nu hvor vi er en så stor institution, som vi er, så har vi også et ansvar, siger Erlend Høyersten til P1 Morgen.
Andelen af kunst skabt af kvinder på Aros skal forøges, men Erlend Høyersten kan ikke sige hvor meget. Det er ikke tal og statistikker, det handler om.
- Det er kunst, vi er optaget af, siger Erlend Høyersten.
Manglende ligestilling er et problem
Sanne Kofod mener, at det er vigtigt, at man som museum tilstræber en vis mangfoldighed i ens samling.
- Vi lever i et samfund, hvor der er ligestilling - eller vi tror der er ligestilling - men lige på kunstens område er det faktisk lidt svært med den ligestilling, når man for eksempel hører om tal som 16 procent på Aros, siger Sanne Kofod.
Hun synes bestemt, at det er et problem, at der ikke er ligestilling i kunstverden.
Det går ikke ud over kvaliteten
Sanne Kofod mener derudover ikke, at kvaliteten nedprioriteres, når man arbejder med kønskvoter:
- Jeg køber også ind efter kunstens kvalitet, jeg har bare ikke noget problem med at finde værker af kvindelige kunstnere, der repræsenterer en høj kvalitet.
Det er jo ikke fordi, man bliver nødt til at vælge et værk af dårligere kvalitet, fordi man skal opfylde kønskvoter, fortæller Sanne Kofod.
På museer fungerer det ikke på den måde, beskriver hun. Man laver selv research, finder ud af hvilke værker der er interessante, og leder efter dem.
- Det er jo ikke sådan, at vi står foran et valg al a "her er en mand, her er en kvinde - hvem vil du købe af?". Her siger vi, at man køber et værk ad gangen. Det er en koncentreret proces, der kræver viden og faglighed, siger Sanne Kofod til P1.
Hun har heller aldrig selv stået i en situation, hvor kunstens kvalitet er kommet i karambolage med kønskvoteringen.