Nordisk mad er blevet trendy, og det har sat gang i dugene i den danske restaurationsbranche. Derfor udkommer der på torsdag en ny årlig guide, som vil tage kampen på mod den kendte Michelin-guide.
- Restaurantscenen i Danmark er fantastisk spændende i øjeblikket, og vi har fået restauranter, som skaber trends og er helt fremme på mange områder. Derfor fortjener restaurantscenen en guide, der kommer rundt i hele landet, siger Søren Grunnet Løvenlund, der udgiver den nye bog White Guide.
I bogen vil omkring 16 anonyme anmeldere, som kender til restaurationsbranchen, beskrive og give karakterer til i alt 260 danske restauranter. Det vil ske ved hjælp af de fem kvalitetskategorier 'International mesterklasse', 'Mesterklasse', 'Meget højt niveau', højt niveau' og til sidst 'Også et godt sted'.
Vil være bredere end Michelin
Dermed vil den nye danske guide forsøge at komme den franske Michelin-guide i forkøbet, som i løbet af 2015 vil præsentere en ny guide, der også vil beskæftige sig med provinsens restauranter i Norden.
- Vi vil forsøge at adskille os ved at have fyldige beskrivelser af blandt andet madoplevelsen, betjeningen, stemningen og vinhåndteringen, så brugerne nemmere kan finde ud af, hvad de skal vælge, inden de lægger checken på bordet, siger Søren Grunnet Løvenlund.
Derudover forklarer han også, at White Guide vil adskille sig fra Michelin-guiden ved ikke udelukkende at gå efter eliterestauranterne, men også vil være en guide for mellemlaget, uden at man rammer den nedre grænse i forhold til den gode madoplevelse.
Godt initiativ - men svært
Claus Tingstrøm, der er medlem af Det Danske Gastronomiske Akademi, hilsner den nye guide velkommen. Men han mener, at det kan blive svært at få succes.
- Det er enormt sympatisk at lave en guide, der kommer til at give Michelin konkurrence, men det kræver kvalificerede anmeldere, før at guiden er troværdig. Samtidig er det virkelig dyrt at have et korps af gode anmeldere, som skal besøge 300 restauranter, hvor der skal betales løn og mad, siger Claus Tingstrøm og peger på, at det vil tage flere år, før guiden vil få en status, som kan nærme sig Michelins.
Derudover fortæller han, at der i dag allerede er stor fokus på restaurationsbranchen fra medierne og bloggere. Det betyder, at madguides i bogform generelt får mindre betydning.
Annoncer og sponsorer medfinansierer bogen
Søren Grunnet Løvenlund er enig i, at det er et projekt, der er dyrt at sparke i gang. Han fortæller, at der er sponsorer bag bogen, og at fødevarevirksomheder uden for restaurationsbranchen har købt annoncer, så det har været muligt at skabe bogen.
- White Guide har haft ti års jubilæum i Sverige og er uhyre populær derovre. Der har det taget tid at opbygge projektet, og nu må vi stille og roligt gøre os fortjent til danskernes tillid til guiden, siger Søren Grunnet Løvenlund, som også er medejer af det svenske White Guide.
Samtidig med lanceringen vil der også blive givet priser til otte restauranter eller personer i branchen, som har gjort en særlig indsats for gastronomien. Det er planen, at priserne vil blive uddelt hvert år.
Guiden forventes at blive udgivet hvert år.