Chefredaktøren på madmagasinet Gastro, Jesper Uhrup Jensen, sender en hård kritik mod britiske Restaurant Magazines konkurrence 'The World's 50 Best Restaurants', der mandag har kåret Noma til verdens bedste restaurant.
- Den handler om, hvor folk har valgt at spise, og hvad der er trenden lige nu. Jeg mener ikke, at man kan bedømme verdens bedste restaurant ud fra, hvilke trends der er smarte lige nu, forklarer han, da dr.dk taler med ham kort tid før restauranterne på den prestigefulde liste bliver offentliggjort.
- Det er tilfældigt og er og bliver et reklamestunt.
Ville ikke gå ved OL
Konkurrencen, som mineralvandsproducenterne San Pellegrino og Acqua Panna står bag, skriver selv om dette på deres hjemmeside.
Her fremgår det blandt andet, at der ikke er opstillet nogen liste af kritierier, som restauranterne skal bedømmes ud fra. Ej heller er det nødvendigt, at restauranterne besøges af lige mange dommere.
- Ville man sige det samme om et OL? Ville man synes, det var ok, at vi bare bestemte, hvem der var hurtigst? Det er bare ikke noget mesterskab, siger Jesper Uhrup Jensen.
Stor betydning
I Danmark har Nomas placeringer på listen fyldt en del i mediebilledet - særligt fordi den hæderkronede restaurant nu har modtaget prisen som verdens bedste hele fire gange.
- Vi synes jo, at det er sjovt med Noma. Men det øjeblik, at en ligegyldig tre-stjernet fransk restaurant er den bedste, synes vi ikke, at det er sjovt længere, siger Jesper Uhrup Jensen.
- Og fordi det går vores vej, glemmer vi at tænke på mellemregningerne.
Chefredaktøren erkender dog, at listen har en stor betydning. Særligt for de måske mindre kendte danske restauranter.
- Hvis Geranium (nummer 42 i år, red.), som ér en af verdens bedste restauranter og fantastisk, kom op blandt de ti bedste, ville de sælge meget mere. Og det under jeg dem.
Noma får ikke mere ud af årets titel
Konkurrencen har også haft stor betydning for Noma - efter den første pris som verdens bedste restaurant eksploderede efterspørgslen og bookingerne.
Mandag genvandt restauranten prisen, men Jesper Uhrup Jensen forventer ikke, at restauranten vil mærke en nævneværdig forskel på driften i den her omgang.
- De er allerede placeret i folks bevidsthed, siger han.