Mestermaleres værker er i virkeligheden kopier

Kopier af værdifulde malerier var en god forretning allerede i 1500-tallet afslører ny forskning. En ny udstilling på Statens Museum for Kunst, viser kopierne frem.

Fire malerier med samme motiv, som tidligere var tilskrevet mestermalerne Hieronymus Bosch og Pieter Bruegel den Ældre, har vist sig alle at være kopier, skriver Politiken onsdag.

Det viser et fælleseuropæisk forskningsprojekt, som samtidig konkluderer, at der i 1500-tallet har fundet omfattende kopivirksomhed sted.

En gave fra Ny Carlsbergfondet

- Det var big business. Hvis nogen ville have det motiv, kunne de få det, siger malerikonservator Anne Haack Christensen på Statens Museum for Kunst, en af projektets danske forskere, til Politiken.

I det danske museums samling har man netop en af kopierne. Værket blev skænket som en storslået gave i 1932 af Ny Carlsbergfondet.

Købt for 2,5 millioner kroner

De andre kopier befinder sig på Kadriorg Art Museum i Estland, på Glasgow Museums i Skotland og hos en europæisk privatsamler, der købte sit maleri i 2010 for 2,5 millioner kroner på Sotheby's.

Ved projektets start var det netop dette privatejede maleri, som man mente var det mest tvivlsomme af de fire.

Tvivlede på maleriets alder

- Da vi så det i London første gang, tænkte vi: Hvordan kan det være fra 1500-tallet. Der er næsten ingen revner, farverne er knaldende skarpe, og ansigterne er karikerede. Vi tænkte, at det kunne være en degenereret senere version, siger bevaringschef Jørgen Wadum til Politiken.

Men teknologiske analyser af trætavlen, som det er malet på, overraskede:

- Maleriet viste sig at være fra ca. 1530, forklarer Jørgen Wadum. Det er dermed det ældste af malerierne. Men det er stadig en kopi af en ukendt original. Det har affotograferinger med infrarød reflektografi påvist.

De fire malerier kan ses i originaler og fotoreproduktioner fra på fredag hos Statens Museum for Kunst på udstillingen "Gennemlyst - På sporet af Bosch og Bruegel"