Hvordan ser Danmark egentlig ud fra togsiden?
Ja, altså de fleste af os har taget turen fra øst til vest eller fra syd til nord. Men da var vi formodentlig travlt optaget af at læse, spise, spille Angry Birds på iPhone, se en film eller tage en skraber op ad ruden.
Men i juledagene er der en enestående mulighed for at se hele Danmark, som det ser ud gennem forruden på et tog. I HD-kvalitet.
Anti-tv
DRs HD-kanal sender nemlig i juledagene 10 film om netop det. Filmet i HD-kvalitet af et kamera, der sidder fast i forruden på et lokomotiv, som kører gennem landet.
- Vi blev inspireret af de norske optagelser fra Bergens-banen, som blev lavet i forbindelse med banens 100 års fødselsdag. Syv timers film fra Oslo til Bergen i strålende snelandskab. Det er ubeskriveligt smukt, fortæller journalist Karen Nielsen fra DR Nyheder, som er den ene halvdel af duoen, som står bag de nye togfilm.
- Jeg sad faktisk og så et par timer af Bergensbanen-filmen uden at falde i søvn, og det var sådan helt trance-agtigt, forklarer producer Torsten Egesten, der er den anden halvdel af tog-duoen.
- Det er jo faktisk sådan lidt anti-tv. Alt tv går jo ellers så hurtigt, men her går det helt stille og roligt, og man kan bare falde i søvn til det.
HD skulle have dansk indhold
De blev fascineret af de flotte film, som var blevet lavet i Norge, men også af det faktum, at filmen rent faktisk blev sendt på norsk tv, blev set af rigtig mange mennesker, og at rigtig mange mennesker downloadede den.
- Vi tænkte, at det også kunne laves i Danmark. Vi har måske ikke så spektakulært et landskab, som Norge. Men vi har fx. to af de smukkeste broer, Storebæltsbroen og Øresundsbroen, siger Karen Nielsen.
DR HD har eksisteret siden 2009, og stort set alt, hvad der sendes på kanalen er udenlandsk. Men Karen Nielsen og Torsten Egesten synes, det kunne være sjovt, hvis danskerne kunne se noget genkendeligt dansk på HD-kanalen.
Og kanalredaktøren for DR HD, Henrik Birck, slog til med det samme, da de foreslog projektet.
- Jeg havde længe ønsket, at fylde de timer, vi ikke sender programmer, ud med noget andet end en line-up. Jeg havde derudover set det norske Bergen togprojekt, så da Karen og Torsten mødte op med en plan for det danske skinnenet, var det bare at slå til.
- Og så synes vi samtidig, at det kunne være fedt at sende noget tv til tognørderne, siger Torsten Egesten.
- I Norge opstod der nærmest en kult omkring Bergensbanen-filmen, og der blev opfundet decideret party-spil omkring den, hvor man skal drikke en genstand, hver gang man ser en rød tophue eller noget i den stil. Det tror jeg ikke nødvendigvis vil ske med vores film. Men jeg er sikker på, at tognørderne nok skal holde sig vågne, tilføjer Karen Nielsen.
Projekt med forhindringer
Det har selvfølgelig ikke været helt ligetil at skabe 10 film om togture i Danmark. Først og fremmest så hed konceptet, at filmen skal sendes som et langt klip. Det vil sige, at de skulle optages uden afbrydelser.
- Kun et sted kan det ikke lade sig gøre. Og det er i Aarhus. Der kører toget nemlig ind på stationen og holder stille og så ud samme vej, som det kom. Da skulle vi altså have optageudstyret pillet ud af det, der før var forruden, og som efter Aarhus bliver til bagruden, forklarer Torsten Egesten.
- Og det skulle vel at mærke ske på de få minutter, hvor toget holder i Aarhus, for vi skulle jo ikke skabe forsinkelser, siger Karen Nielsen.
Og så det evige problem her i Danmark: Vejret. Især på hovedturen fra København til Skagen, som er den længste af togturene.
- En fem timer lang film om Danmark er ikke køn, hvis der kører vinduesviskere hen foran scenariet konstant, så det har været lidt af en udfordring at ramme dage med kønt vejr. Der er en hel del logistik omkring optagelserne, som gør, at vi var nødt til at vide det i god tid i forvejen, inden vi skulle ud på optagelse.
Det er ikke kun DSB-ture, der er blevet foreviget i HD-kvalitet. DSBFirst, Arriva, Regiontog, Nordjyske Jernbaner og flere andre er også med i projektet.
De ti togfilm sendes fra den 23. december til den 31. december på DR HD. De sendes omkring klokken 9 om morgenen, og den lange strækning fra København til Frederikshavn er første tur.