Jellingsten-hærværk er god reklame for Jelling

Hærværket mod de to Jellingstene vil få besøgstallet til museet Kongernes Jelling til at stige, vurderer museumsinspektør.

Det blev kaldt en katastrofe i medierne. Men faktisk er hærværket mod de to Jellingsten ikke kun af det dårlige. Ser man på sagen fra et markedsføringssynspunkt, giver den nemlig uvurderlig reklame for Jelling og ikke mindst museet Kongernes Jelling.

Siden en 15-årig dreng natten til lørdag d. 12. februar valgte at spraymale ordet Gelwane på den store af de to Jellingsten, har tv-nyhederne, aviser og web-medierne nemlig haft deres interesse vendt mod den sydjyske stationsby. Og det kan mærkes.

- Der har været rigtig mange mennesker forbi, som er kommet netop, fordi stenen er blevet skændet af grafittien. Der har simpelthen været en større interesse, end der nok normalt er på den her årstid, siger Susanne Trudsø, der er Nationalmuseets ekspert, og som har arbejdet for at redde de to Jellingesten fra den grønne graffitti - en indsats der nu i øvrigt ser ud til at efterlade de to sten uden synlige mén.

"Kongernes Jelling bliver bragt ind i nutiden"

Susanne Trudsø er ikke i tvivl om, at det er den store mediedækning af de to runesten, der har fået danskerne til at tage turen til Jelling.

- Mediedækningen har jo været utrolig stor, så jeg tror da, at hvis man ikke har tænkt på at tage en tur til Jelling, så kunne det her godt være anledningen til, at man siger "jamen nu skal vi altså hen og se den i virkeligheden".

Også Frederik Preisler, der er direktør for reklamebureauet Mensch, vurderer, at mediedækningen af hærværket har stor betydning for Jelling og Kongernes Jelling.

- Det er værdifuldt, fordi de får en omtale og en plads i vores alle sammens bevidsthed, som de ellers ikke ville have fået. Kongernes Jelling bliver pludselig med ét bragt ind i nutiden, siger han.

Kø helt ned til vejhjørnet

Hans Ole Mathiesen, der er museumsinspektør på Kongernes Jelling, ser frem til en stigning i besøgstallet.

- Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi i løbet af de næste par uger og måneder vil se, at der igen er grupper, der vælger at lave en booking hos os og sige "I løbet af sommeren skal vi altså forbi Jellingestenene".

Hans Ole Mathiesen har tidligere haft erfaring med en stigning i antallet af besøgende oven på mediedækning. Det skete efter, at guldhornene blev stjålet i 2007. Da de endelig kom tilbage igen, oplevede museet sin største publikumssucces.

- Da vi fik hornene igen, så havde vi det største besøgstal set på daglig basis, som vi nogensinde havde haft. Når vi mødte ind om middagen, så var der nogle gange kø helt ned til hjørnet af den næste vej af folk, der gerne ville ind og se guldhornene. Så lige pludselig fik den der historie en voldsom opblomstring, siger han.

Rensningen er færdig senest til oktober

Susanne Trudsø regner med, at de to Jellingesten vil være færdigrensede sidst på sommeren og allersenest til oktober.

Til oktober bliver de to sten nemlig placeret i en beskyttende glasmontre.