De ved det godt hos Nordjyllands Trafikselskab (NT), alligevel har de brudt loven på området for handicapkørsel i snart ti år.
I loven om handicapkørsel står, at der ikke må tilbydes kørsel til læger, speciallæger og sygehuse, fordi Sundhedsministeriet allerede betaler den kørsel. Men i Nordjylland kører handicapkørslen til alle områder i regionen.
- Det handler om, at vi ikke vil lave et stort, bureaukratisk dyneløfteri, fortæller Nicolai Bernt Sørensen, der er underdirektør i Nordjyllands Trafikselskab (NT).
- Kunder, der har brug for handicapkørsel, skal ikke udspørges på alle mulige snedige måder, så ordningen bliver brugt på systemets præmisser. Det er umuligt at administrere. Vi synes, kunden skal køres derhen, hvor kunden ønsker, fortsætter han.
Eksperter i eget liv
NT er ejet af kommunerne i Region Nordjylland. Formanden i selskabets bestyrelse er Aalborgs borgmester, Thomas Kastrup-Larsen (S). Han bakker underdirektøren op.
- Det handler om at give størst mulig service til borgerne. Og det gør vi ikke ved at skulle bruge store beløb på at administrere det her. Vi mener, at de handicappede selv er eksperter i deres eget liv. Hvordan de vil bruge deres handicapkørsel, skal vi ikke bestemme, siger han.
Transportministeriet er ansvarlig for handicapkørslen, mens Sundhedsministeriet er ansvarlig for kørsel til sundhedstilbud. Og fordi de to kasser nødigt skal blandes sammen, skabes der med Transportministeriets egne ord en "gråzone":
Gråzonen
Sundhedsministeriet betaler kun kørslen til læge, speciallæge og sygehus. Derfor eksisterer der ikke en mulighed for at få statsstøtte til transporten til tandlæge, fysioterapeut og så videre.
Så er man for dårligt gående til at bruge offentlig trafik, kan handicapkørslen i en stor del af landet kun bruges til familiebesøg og andre interesser, mens det ikke er muligt at bruge ordningen til at komme til tandlæge eller kiropraktor.
- I gamle dage var samfundets behandlingstilbud mere simple. I dag er der et væld af forskellige sundhedstilbud, som hos en fysioterapeut, hvor man kan melde sig til fysisk træning. Er det så behandlingstilbud eller fritid? Hvis du skal til fodlægen, er det så behandling eller velvære? Det er umuligt at administrere som trafikselskab, siger Nicolai Bernt Sørensen fra det nordjyske trafikselskab.
Lovbrud
I Region Nordjylland er 5.408 personer så dårligt gående, at de er visiteret til den individuelle handicapkørsel, der giver mulighed for 104 gange på et år at hoppe i en taxa og betale et beløb svarende til offentlig transport.
I 2006 besluttede bestyrelsen at udvide tilbuddet, så en tur med handicapkørsel kan gå til alle adresser i Region Nordjylland og Region Midtjylland.
Men det betød også, at de nordjyske kommuner brød med en trafiklov fra 1991, der klart siger, at kørsel skal gå til adresser, "som rækker ud over transport til behandling, terapi og lignende."
En systembeslutning
- Jeg kan bare sige, at statsforvaltningen aldrig har været her. Vi skal sørge for at følge lovens rammer. Men vi har også et ansvar for at gøre det rigtige, siger bestyrelsesformand og borgmester Thomas Kastrup-Nielsen.
Og hvis NT får besked på at ændre reglerne, bliver det ikke til glæde for borgeren, mener underdirektør Nicolai Bernt Sørensen:
- Det er klart, at hvis det viser sig, det ikke er lovmedholdeligt, så må nogen pålægge os en anden beslutning. Det, mener vi ikke, er en beslutning, som imødekommer borgeren. Det ville være en systembeslutning.
Tip os: Er der også vrøvl med de offentlige kørselsordninger i din kommune? Send en mail til somm@dr.dk.