Håbløs handicapkørsel: Hveranden dårligt gående må selv betale taxa til tandlægen

Landets trafikselskaber tolker vidt forskelligt, hvor de mest gangbesværede må køre hen på det offentliges regning.

Omkring 53.000 danskere er så dårligt gående, at de ikke kan benytte offentlig transport.

Derfor er de visiteret til handicapkørsel, som ligestiller gangbesværede med almindeligt gående.

Men på et enkelt område er der rod i handicapkørslen: Sundhedstilbud.

Loven kan tolkes på forskellige måder. Og det bliver den.

- Kassetænkning af værste skuffe

I Nordjylland kører ordningen således til alle adresser i regionen. Sådan er det ikke for gangbesværede på Fyn, Sjælland og Bornholm. De ikke kan komme til tandlæge, fysioterapeut eller andre sundhedstilbud - for det er et område omfattet af sundhedsloven.

Og da Sundhedsministeriet kun betaler for kørslen til læge, speciallæge og sygehus, så betyder loven reelt, at den handicappede kan få betalt en tur på værtshus og i strikkeklub. Men går turen til tandlæge, fysioterapeut, kiropraktor, psykolog og lignende - ja så skal de betale selv.

- Det er den berømte kassetænkning, som vi er grundigt trætte af. Det er jo absurd, at man ikke kan komme til tandlæge, fordi det hører til i en anden kasse, som ikke betaler, siger Susanne Olsen, formand for Dansk Handicapforbund.

På McDonald's i Randers Storcenter

I fem af landets seks trafikselskaber, skal trafikselskabet sikre sig, at den handicappede ikke skal til læge, speciallæge eller på sygehuset.

- I realiteten gør det det meget svært for trafikselskaberne at overholde loven. For ingen kan kontrollere, om kørslen, der bestilles, går til en læge, siger Morten Brønnum Andersen, seniorkonsulent hos Trafikselskaberne i Danmark.

Her laver han analyser og koordinerer for landets seks trafikselskaber. Han nævner et tænkt eksempel på en borger, der bestiller en tur til Randers Storcenter: I realiteten må trafikselskabet kun køre kunden til storcentret, hvis kunden skal på McDonald's. Skal kunden til lægen, skal trafikselskabet afvise turen.

Nordjylland går imod loven

- Det her er udtryk for, at der findes en hel del kørselsordninger, og nogle gange lander transporten mellem to stole, siger han.

I Nordjyllands Trafikselskab tog de for ti år siden konsekvensen og valgte at opgive at spørge ind til, hvor kunden skulle hen.

- Vi valgte at sige, at handicapkørslen er at sidestille med almindelig kollektiv trafik. Det er faktisk noget, vi giver til borgere, der ikke har mulighed for at bruge normal kollektiv trafik. Vi mener faktisk, at vi gerne vil lave et produkt, der matcher borgerens ønsker og ikke er på systemets præmisser, siger Nicolai Bernt Sørensen, underdirektør i Nordjyllands Trafikselskab.

Vest for Lillebælt må de selv punge ud

Hos de øvrige jyske trafikselskaber, Midttrafik og Sydtrafik, er der fundet en middelløsning, hvor hullet, som sundhedsloven ikke dækker, er fyldt ud med handicapkørslen. Det betyder, at der er kørsler til alle adresser inden for trafikselskabernes område. Her er det dog ikke muligt at bruge ordningen til at komme til læge eller speciallæge.

- I 2008 udvidede vi handicapkørslen til sundhedstilbud, så man også kan komme til for eksempel fysioterapeut, handicapridning, svømning eller alternativ behandling på ordningen, forklarer Merete Lundgaard Nielsen, funktionsleder hos Midttrafik.

Hos de øvrige selskaber vest for Lillebælt er det slet ikke muligt at komme til behandling hos fysioterapeut eller tandlæge på handicapkørslen, og da sundhedsloven heller ikke dækker en tur til sundhedstilbud, må den handicappede selv punge ud, når turen går til for eksempel tandlægen:

"Bestemmelsen omfatter kørsel til sociale aktiviteter og fritidsformål, idet kørsel til behandling, terapi og lignende er omfattet af anden lovgivning. Det betyder, at for eksempel kørsel til tandlæge og kiropraktor ikke er omfattet af ordningen om individuel handicapkørsel," skriver det sjællandske trafikselskab, Movia, i et notat udarbejdet for DR Nyheder.

Ingen brugerbetaling ad bagvejen

I 2012 bad Odense Kommune Transportministeriet om lov til at udvide ordningen, så kommunens dårligst gående også fik mulighed for at blive kørt til sundhedstilbud.

Men selv om de jyske trafikselskaber på det tidspunkt allerede havde lempet på reglerne, fik Odense Kommune et afslag fra Transportministeriet. Derfor tolkes loven stramt i Odense Kommune og hos Fynbus, som det kommunalt ejede trafikselskab hedder på Fyn.

- I Odense Kommune kan man ikke bruge handicapkørslen til behandlingstilbud som fysioterapeut og tandlæge. Det er i tråd med lovgivningen og i tråd med et svar, Transportministeriet tidligere har givet os, siger Rasmus Bach Mandø, funktionsleder i Odense Kommune.

Hos det bornholmske trafikselskab, BAT, handler det først og fremmest om, at kunden helst ikke må få udgifter til transport til lægen. For regionen refunderer hele udgiften til taxa, hvis man skal til læge, speciallæge eller på sygehuset.

- Vi kontrollerer ved, at hvis man kører hen til en læge, så er det mest for at sikre, at der ikke bliver nogen egenbetaling. Det vigtigste for os er,at der ikke kommer brugerbetaling af bagvejen, siger Lars Bjørn Høybye, trafikchef hos BAT.

Det betyder dog ikke, at man kan komme til for eksempel tandlæge på handicapordningen, men hvis borgeren blot oplyser en adresse, spørger BAT ikke nærmere ind, det vigtigste er, at borgeren ikke snyder sig selv, forklarer Lars Bjørn Høybye.

Uværdig snyd med reglerne

Der er dog ikke noget, der forhindrer borgeren i at bestille en bil til for eksempel naboadressen til den tandlæge, man skal besøge. Men det betyder også, at man snyder systemet. Og det har Susanne Olsen, formand for Dansk Handicapforbund det skidt med:

- Konsekvensen er, at man måske ser, hvad der ligger ved siden af tandlægen og så bestiller til den adresse. Det kan jeg godt forstå. Men det er uværdigt, at man skal tænke på, hvad der ligger i nærheden af tandlægen, så man kan nå frem. Det skulle jo ikke være nødvendigt.

Susanne Olsen mener, ordningen skal nytænkes fra bunden, så det bliver nemmere at gennemskue for borgeren:

- Vi har brug for et smidigere system. Det burde man kunne gøre i 2015. Det er en absurd sondring, at man ikke må bruge ordningen til for eksempel tandlæge. Det svarer til, at en buschauffør spørger dig, hvor du skal hen. Her lander man som handicappet mellem to kørselsordninger, og det er fuldstændigt håbløst som borger at agere i det her. Det skal ensrettes, siger hun.

Efter DR Nyheder har kontaktet Transportministeriet, oplyser ministeriet, at de vil fortolke loven anderledes, således at borgerne på Fyn, Sjælland og Bornholm også kan få handikapkørsel til sundhedstilbud. Ministeriet har fredag sendt et brev til Odense Kommune om den ændrede praksis.

Tip os:

Er der vrøvl med de offentlige kørselsordninger i din kommune? Send en mail til somm@dr.dk.