Ekspert: Dine internetvaner vil bestemme prisen på din forsikring

I fremtiden vil dine søgevaner blive brugt til at bestemme prisen på alt fra din nye skjorte til forsikringer.

De såkaldte "cookies", som er et ord for dine fodspor på internettet, kan i fremtiden komme til at få afgørende betydning for den pris, du skal betale for en vare på nettet. (© Colourbox)

Cookies - eller småkager på dansk - lyder måske ganske uskadelige, men faktisk kan det digitale bagværk krybe fra fjerne hjørner af internettet og helt ned i din tegnebog.

- Når du besøger en side, klikker på et billede eller ser en video bliver der nogle gange sat et lille spor i din internetbrowser. Det lille spor kaldes en cookie, siger cookie-ekspert Karsten Rendemann.

Ifølge Karsten Rendemann kan de såkaldte cookies give firmaer stor indsigt i meget private oplysninger om dig og dit liv - og på sigt kommer de oplysninger til at betyde, at sådan noget som priser på varer på internettet bliver forskellige fra person til person.

- Vi betaler allerede forskellige priser for samme flybilletter og for billeje, men det kommer også til at betyde noget for sådan noget som tøj og sko, siger han.

Dine oplysninger har enorm værdi

Når du klikker rundt på nettet, kan du stort set ikke undgå cookies.

Ifølge Karsten Rendemann er der i gennemsnit 130 cookies på hver danske hjemmeside, og mange af dem står klar til at læse og videregive oplysninger om din finansielle situation, din seksuelle orientering, og hvad du har søgt på på nettet.

- Hvis du nu har besøgt et kommunalt website, og cookien registrerer, at du nok har uro i privaten, så kan det betyde noget for, om du kan få lov til at få et kreditkort, og hvad dine forsikringer skal koste.

Og de her meget afslørende detaljer om dit liv er virksomhederne klar til at give særdeles mange penge for.

- Værdien af de her informationer er enorm. I USA var industrien næsten 1.000 milliarder kroner værd i 2012, og i Europa forventes det at nå otte gange det niveau inden for de næste fem år, siger han.

Sletning er ikke effektivt

Du har mulighed for at slette cookies, når de har lagt sig til rette i din browser, men det er ifølge Karsten Rendemann ikke effektivt.

I de fleste tilfælde ved en cookie nemlig også, hvilke andre apparater du har, og hvis du sletter en cookie på din computer, kan cookien derfor fortsætte med at følge med i dit liv fra for eksempel en mobiltelefon. Der vil i øvrigt ikke gå lang tid, før cookien igen finder vej til din computer.

I stedet skal man forsøge at finde og bruge en række favoritsider, som har en såkaldt 'god cookiepolitik,' som dækker over, at siden er opmærksom på at holde sig fra de persondatasultne cookies.

- Det er ligesom, når du køber fødevarer - her kan du også købe varer, som er mærket. Men det er ikke nok, at sitet har et banner eller en juridisk tekst om cookies, for ni ud af ti af de hjemmesider, som har det, har ikke undersøgt deres eget site.

Karsten Rendemann er, udover at være ekspert på cookie-området, også stifter af selskabet Sitemorse, som har specialiseret sig i at udforme en korrekt og gennemsigtig cookie-politik for hjemmesider.

Gode og dårlige cookies

Ifølge Karsten Rendemann er alle cookies dog ikke ude på at få fat i dine private oplysninger. En del cookies er også til for at give dig en god oplevelse på en hjemmeside.

En cookie kan for eksempel også bruges til at gemme din adgangskode, så du ikke behøver at taste den ind, når du besøger en hjemmeside igen. Det er et eksempel på en af de 'gode' cookies, som hjemmesiden selv har lagt på siden.

- Der findes dem, som hjemmesiden ved, de sætter, fordi de er nødvendige, hvis sitet skal fungere og for at give dig en god oplevelse. Og så findes der dem, som de her såkaldte databrokere har sat på hjemmesiden uden ejernes viden, siger han.

Fire ud af fem af de 130 cookies, som i gennemsnit findes på danske sider, ligger ifølge Karsten Rendemann på hjemmesiden, uden sidens ejere selv er opmærksomme på det.