VIDEO Amerikansk data-købmand har oplysninger om over 300.000 danskere

Amerikanske virksomheder kigger dig over skulderen, når du klikker ind på en dansk webside.

359.000. Så mange danskere har deres oplysninger om indkomst, alder, civil-status, interesser og køn liggende på en server i Chicago, USA.

Og det er efter alt dømme langt fra det eneste sted, den slags oplysninger ligger gemt i Guds eget land.

For amerikanske data-købmænd benytter sig flittigt af såkaldte cookies på både private og offentlige danske hjemmesider - uden at danskerne ved det.

Og de cookies samler informationer ind, som de amerikanske data-købmænd sælger videre.

Det afslører DR Dokumentar i dokumentaren 'Privatliv til salg', som bliver vist på DR1 i aften klokken 20.45.

Køb en postliste over danske gamblere

DR Dokumentar har fundet frem til flere hundrede såkaldte postlister hos amerikanske data-købmænd, der indeholder både navn og adresse på danske borgere.

Postlisterne kan købes af virksomheder, der ønsker at målrette deres markedsføring til bestemte grupper. Og de er inddelt i særlige segmenter.

Her kan man for eksempel købe en liste ved navn 'Online Gamblers', som indeholder navne og kontaktinformationer på 5.522 danskere.

Også danskere, der har søgt skattely, kan man komme i kontakt med. På denne liste finder man 9.426 navngivne danskere samt deres adresser.

Firmaet bag tilbuddet hedder Exact Data og ligger i Chicago, USA. Samlet set kan det firma tilbyde informationer om 359.000 danskere.

Ifølge virksomheden er informationerne indsamlet via blandt andet magasin-abonnementer, online aktivitet og købshistorie.

Firmaet bekræfter over for DR Dokumentar, at indsamlingen også har fundet sted fra danske hjemmesider.

Cookies på danske websider sladrer til USA

Derfor har DR Dokumentar fået undersøgt 166 danske hjemmesider for såkaldte tredjeparts-cookies - altså små tekstfiler, som indsamler data om internet-brugeres gøren og laden på internettet.

De 166 hjemmesider bestod både af offentlige hjemmesider, der spiller en central rolle i det danske samfund, og private hjemmesider, hvis indhold kan være med til at afsløre private forhold som sygdom og afhængighed.

På halvdelen af de undersøgte hjemmesider fandt man cookies, der sender data til amerikanske data-brokere.

Sladrehanke - også på kommunernes websider

Det er ikke kun, når man køber sko eller browser Facebook, at data-købmændene holder øje.

Også på flere af landets 98 kommuners hjemmesider kigger data-købmændene med, viser undersøgelsen.

DR Dokumentar har været i kontakt med flere af kommunerne.

Her lyder det, at meget få er klar over præcis hvilke virksomheder, der har tredjepart-cookies placeret på deres hjemmeside, og stort set ingen ved, hvad informationerne om de danske brugere konkret bliver brugt til.

Kommunerne ved ikke nok

Karsten Rendemann er direktør i virksomheden Sitemorse, som lever af at fortælle hjemmeside-ejere, hvor mange cookies, der bliver overført til brugerne fra deres hjemmeside, og hvad de bliver brugt til.

Ifølge ham er det manglende viden, der gør, at man kan finde markedsførings-cookies på de kommunale hjemmesider.

- Tit ved kommunerne nok i virkeligheden slet ikke, at de cookies bliver lagt ned, for de har ikke fået nærlæst de der betingelser, da de tog forskellige elementer ind. Det har de glemt, siger han.

- Men resultatet er, at der er en ladeport, der er åben, hvor der bliver handlet data om kommunens borgere, siger han til DR Dokumentar.

Du kan se meget mere om både cookies, data-købmænd og de danske regler i dokumentaren 'Privatliv til salg', som bliver vist på DR1 i aften klokken 20.45.