Veninder strandet i Trondheim: Vi holder os fra Norwegian i fremtiden

Thilde Egvang føler sig kastet rundt og dårligt informeret under Norwegian-konflikten.

Thilde (th) og hendes veninde er strandet i Trondheim efter at være blevet ombooket af Norwegian fire gange (Foto: © Privat, Thilde Egvang)

Efter fire ombookninger og syv opkald til kundeservice er Thilde Egvang og hendes veninde godt møre. De sidder i Trondheim knap 1000 kilometer fra Københavns lufthavn.

Pilotstrejken har parkeret veninderne i det nordnorske, og selvom strejken nu er slut, og veninderne ser ud til at kunne komme hjem i morgen, er det ikke en glædesfølelese, de sidder med tirsdag.

- Vi føler, at vi er blevet kastet rundt og ikke hjulpet videre, siger hun.

Aflyst, ombooket og forvirret på telefon

Thilde Egvang skulle egentlig have været om bord på et Norwegian-fly i søndags, men afgangen blev aflyst.

Det samme er sket fire gange siden da, og meldingerne fra Norwegians telefoner har ikke været til megen hjælp.

- Kundeservice blev ved med at sige forskellige ting. Først sagde de, at vi bare kan booke billetterne hos et andet selskab, og at de så ville refundere beløbet, når vi kommer hjem, men andre gange har de sagt, at det muligvis ikke ville blive dækket ind.

Siden søndag har selskabet forsøgt at få veninderne til at bestille via et andet selskab. Men det har de to ikke turdet gøre, fordi Norwegian ikke ville slå fast, om selskabet senere vil refundere pengene.

Såkaldte 'last minute'-bookninger kan nemlig - ifølge søgeportalen momondo - ligge over 100 procent højere end normalprisen, som i forvejen er høj i Skandinavien. Prisen for en alternativ hjemrejse fra Trondheim løber op i flere tusinde kroner.

Skal hjem til søn og job

Thilde og hendes veninde har besøgt en tredje veninde i Trondheim over weekenden.

De tog af sted i fredags og tænkte, at de var heldige at komme med flyet på trods af pilotstrejken, men at strejken skulle vare så længe, havde de ikke regnet med.

- Min veninde har en søn på seks år, som hun skal hjem til, og hun har lidt problemer med at arrangere pasning.

Thildes veninde kan heller ikke møde på arbejde og går derfor glip af sin løn, når hun sidder i Norge.

Selvom Thilde selv har mulighed for at arbejde lidt i det norske, er det begrænset, hvor meget hun kan klare fra sin arbejdscomputer.

Ikke Norwegian igen

Og efter det uskønne forløb de seneste dage tvivler Thilde på, at hun kommer til at bruge Norwegian igen.

- Det, der er heldigt for Norwegian, er, at de slår sig på pris. Men jeg overvejer ikke at flyve med dem igen. Den service, de har givet, er simpelthen for kritisabel, siger hun og fortsætter.

- Man skal i hvert fald sørge for at være dækket ind med en ekstraordinær rejseforsikring.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Norwegian i den konkrete sag, men selskabet beklager, at passagerer er blevet berørt af strejken.