Det er af økonomiske årsager, at Norwegian efter syv dages strejke har overflyttet datterselskabet NANs 650 strejkende piloter til tre nystiftede datterselskaber i henholdsvis Danmark, Sverige og Norge.
- Det gør Norwegians ledelse, fordi de mener, at det kan nedbringe deres omkostninger på længere sigt, siger DR's erhvervsanalytiker, Thomas Svaneborg.
Ifølge Norwegian selv giver de nye datterselskaber piloterne mulighed for at forhandle overenskomster uafhængigt af de andre datterselskaber.
Piloter nervøse for dårligere vilkår
Piloterne vil altså kunne arbejde under samme vilkår i de nye selskaber.
- Men piloterne frygter, at de på længere sigt vil blive ringere stillet i forhold til blandt andet fyringsvarsel og pension. De mener også, at de nye selskaber vil være meget lettere at lukke end moderselskabet, siger Thomas Svaneborg.
Det er der da også en reel risiko for, mener Jacob Pedersen, der er lufthavnsanalytiker i Sydbank. Han mener, at der er tale om en midlertidig løsning, når Norwegian tilbyder piloterne at beholde de samme løn- og pensionsvilkår i de nye selskaber.
- På sigt risikerer piloterne alligevel, at lønforholdene bliver dårligere i datterselskaberne, hvis Norwegian ansætter andre piloter, der er villige til at acceptere dårligere lønforhold, siger han.
Mød på arbejde eller bliv fyret
Beslutningen om at overflytte piloterne blev truffet på et ekstraordinært møde torsdag eftermiddag.
Kan piloterne sige nej til det her?
- Det kan de godt, men så mister de deres arbejde, siger Thomas Svanebog.
Han ser mange paralleler til konflikten i SAS mellem ledelsen og kabinerpersonalet.
- Det gælder især den sidste del af konflikten, hvor SAS jo også sagde til kabinepersonalet, at de var fyret, hvis de ikke mødte op på arbejde næste dag.
På samme måde står Norwegian fast på det udspil, de har haft hele tiden, selvom piloterne på forhånd har sagt, at de ikke ville acceptere det.
Norwegian i undtagelsestilstand
Pilotstrejken har stået på i syv dage og berørt omkring 100.000 passagerer, og ifølge Norwegian befinder selskabet sig i en undtagelsestilstand.
Får selskabet ikke denne aftale i hus, er koncernen lukningstruet, har Norwegians øverste direktør, Bjørn Kjos, sagt i en pressemeddelelse.
Ifølge Thomas Svaneborg er det da også en 'meget alvorlig situation', hvilket blev understreget, da Oslos børs torsdag helt ekstraordinært suspenderede Norwegian-aktien i cirka 45 minutter.
Siger piloterne nej til aftalen, vil Norwegian godt kunne skaffe andre til at sætte deres fly på vingerne, vurderer Thomas Svaneborg.
- Der er masser af freelance-piloter rundt omkring i Europa. Om de kan erstatte dem alle, hvis det bliver nødvendigt, er for tidligt at sige.