Bedre Psykiatri: Mejlhede-erstatninger er for sølle

Loven om erstatning bør ses efter i sømmene, mener foreningen Bedre Psykiatri.

Ifølge generalsekretær i Bedre Psykiatri Thorstein Theilgaard, er lave erstatninger et generelt problem for psykisk syge. (© DR)

En tredjedel af de patienter, der har klaget til Patienterstatningen over deres fejlbehandling hos den nordjyske psykiater Arne Mejlhede, har foreløbig fået erstatning.

Ifølge Patienterstatningen er der tale om 33 patienter i alt. Sagen er uden fortilfælde med så mange anmeldelser og anerkendte sager fra en enkelt læge.

Erstatningerne er dog alt for små i forhold til de konsekvenser, fejlbehandlingen har haft for patienterne, lyder kritikken fra landsforeningen for pårørende, Bedre Psykiatri.

- Det er sølle, når man tænker på, hvad det er, folk har været udsat for, lyder det fra generalsekretær i foreningen, Thorstein Theilgaard.

Et sted melle 10 og 20.000 kroner

Indtil videre har Patienterstatningen behandlet 97 anmeldelser fra patienter, der har været i behandling hos Arne Mejlhede.

Omkring halvdelen af sagerne er ifølge cheflæge i Region Nordjylland Morten Kjølbye faldet for forældelsesfristen, mens en tredjedel har fået tilkendt erstatning.

En erstatning der typisk ligger et sted mellem 10.000 og 20.000 kroner.

Lov skruet forkert sammen

De lave erstatninger skyldes, at loven er skruet forkert sammen, mener Bedre Psykiatri. Erstatningen bliver nemlig udregnet efter tabt arbejdsfortjeneste.

- Rigtig mange mennesker med psykisk sygdom er jo desværre ikke i arbejde. Det vil sige, at uanset hvor groft og voldsomt, de er blevet fejlbehandlet, får de ikke ret meget i erstatning, forklarer Thorstein Theilgaard.

Som systemet er i dag betyder det, at personer med psykiske sygdomme, ifølge Bedre Psykiatri, ikke er ligestillet med personer med fysiske sygdomme.

- Skal man have skabt ligestilling her, skal man kigge på, om man kan indrette systemet anderledes, så mennesker med en psykisk sygdom, som har været udsat for en fejlbehandling, kan få en større erstatning, siger Thorstein Theilgaard.

Det skal være nemmere

Foruden en øget erstatning ser foreningen også gerne, at det bliver lettere at søge om erstatning.

Det er nemlig så tungt og svært, at det får mange til helt at droppe at søge om erstatning. Når erstatningerne samtidig er så lave, kan det yderligere afskrække mange, mener Thorstein Theilgaard.

For de patienter, der får søgt om erstatning, kan de lave erstatninger også gå ud over deres retfærdighedsfølelse.

- De har skullet kæmpe i meget lang tid for at få en erstatning, og så får de måske 10.000 kroner. Den følelse, de må sidde tilbage med, er: 'Var mit helbred kun 10.000 eller 15.000 kroner værd?' Det er jo ikke rimeligt.

Arne Mejlhede har ikke ønsket at udtale sig om sagen til DR Nyheder.