- •
Femern-forbindelsen bliver en sænketunnel fra Rødbyhavn på Lolland til Puttgarten på den tyske ø Femern.
- •
Femern Bælt-tunnelen bliver med sine 17,6 kilometer verdens længste kombinerede bil- og togtunnel.
- •
Danmark og Tyskland underskrev i 2008 en traktat om at etablere forbindelsen.
- •
I 2011 besluttede Folketinget, at der skal bygges en sænketunnel frem for en bro.
- •
Danmark betaler og bygger selve tunnelen og får dermed også en eventuel fortjeneste, når tunnelen om mange år er betalt.
- •
Udgifterne (pt. skønnet til ca. 52,6 milliarder kroner) skal betales af brugerne, som kommer til at betale for at køre igennem.
- •
Den danske stat garanterer for lånene, så på den måde er der skattekroner i klemme.
- •
De to lande skal hver især betale for landanlæg, veje og jernbaner på hver sin side af tunnelen.
- •
Arbejdet går tidligst i gang hen mod 2018-2020 på grund af manglende tysk miljøgodkendelse.
I 2015 blev det estimeret, at forbindelsen ville stå færdig i 2021. Det er nu forsinket til mellem 2028 og 2030.