Her kan du se, hvornår du er berettiget til at få tusinder af kroner i kompensation, hvis afgangstavlen for dit fly viser 'DELAYED,' og du strander mellem blide højtalerstemmer, svedende backpackere og rumlende kufferthjul mod kolde lufthavnsgulve.
Kompensation for tre timers forsinkelse
Du har ret til kompensation, hvis flyet bliver aflyst, du bliver afvist i gaten, eller hvis flyet er mere end tre timer forsinket ved ankomst - dog gælder det ikke ved en såkaldt "usædvanlig omstændighed".
Det er netop begrebet "usædvanlig omstændighed", der er uenighed om mellem luftfartsselskaberne og Forbrugerrådet Tænk.
Branchen mener, at tekniske fejl med flyet er en usædvanlig omstændighed, mens tekniske fejl ifølge forbrugernes vagthund handler om vedligeholdelse af flyet og derfor er selskabernes eget ansvar.
Reglerne for, hvornår du har ret til kompensation, bunder i en EU-forordning fra 2004 og en række domme ved europæiske domstole og gælder alle afgang fra en lufthavn i EU. De gælder også ankomst til lufthavne i EU, men kun hvis flyselskabet også er fra et EU-land.
EU-regler giver 4500 kroner og brød til
Du er berettiget til 1800 kroner for forsinkelser på ture på op til 1500 kilometer og helt op til 4500 kroner, hvis turen er længere end 3500 kilometer.
Herudover har du også ret til en bid brød og lidt at drikke, mulighed for at kontakte folk og fortælle, at du er forsinket, og du har også ret et sted at sove, hvis forsinkelsen strækker sig længe nok.
Flyselskaberne har pligt til at informere passagerer om rettigheder og klagemuligheder - men den pligt lever de ofte ikke op til.
Klageproces med mellemlandinger
Når dit fly har været forsinket, kan du komme ud for at skulle igennem flere skridt, før du kan få fat i din kompensation.
Første trin er at sende en klage til flyselskabet, og her er det en god idé at være forberedt, fortæller Johan Fugmann, administrerende direktør for Flyforsinkelser.dk, en side specialiseret i juridisk assistance til forsinkede flypassagerer.
- Man skal først og fremmest være klar med den rigtige paragraf, og man skal beskrive, præcis hvor mange penge man gør krav på. Ellers bliver man helt sikkert kørt over af flyselskaberne, siger han.
Vulkaner og iståge giver ikke kompensation
Udfaldet kan enten være, at luftfartselskabet er enig eller uenig i din klage. Hvis selskabet er uenig i klagen, skal du tage fat i Trafikstyrelsen. Her på siden kan du finde en formular.
Hvis Trafikstyrelsen giver dig medhold, giver de luftfartselskabet besked, og så vil du ifølge styrelsen oftest få dine penge. Hvis selskabet stadig nægter, kan Trafikstyrelsen sende sagen videre til anklagemyndigheden.
De senere år har flere passagerer dog også taget sagen i egen hånd og selv opsøgt juridisk bistand for at få kompensation. Som regel bliver sagen i så fald taget videre til byretten.