Politiet blitzer lystigt løs med de 100 nye, skjulte fotovogne, som her fra februar har været at finde i grøftekanter og vejsider landet over.
Men ifølge Foreningen af Danske Motorejere (FDM) fungerer vognene blot som en pengemaskine, der ikke øger trafiksikkerheden på de strækninger, hvor der sker flest dødsulykker.
- Vi ved, at Finansministeriet budgetterer med 608 millioner ekstra på bødekontoen. Og det her lugter jo lidt for meget af, at det handler om at maksimere indtægten til Finansministeriet frem for færdselssikkerheden, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM.
- Sæt skilte op på kontrolstrækninger
FDM har hele tiden været skeptiske overfor fotovognene, og foretrækker de såkaldte stærekasser eller mere uniformeret politi på vejene. Men nu opfordrer de politiet til at skilte om, at der kan være fartkontrol på de strækninger, hvor der sker mange ulykker.
- Hvis man vil have en effekt, så er løsningen at sætte skilte op. Sådan nogle skilte ville virke 365 dage om året, og ikke kun, når fotovognen holder der. Der er jo mange bilister, der slet ikke ser fotovognen, siger Torben Lund Kudsk.
Politiet offentliggør somme tider de strækninger, hvor de foretager fartkontroller. Men bilisterne skal ikke bare kunne regne med at kunne køre for stærkt ustraffet på de steder, hvor der ikke er kontrol, siger Jens Jespersen, der er chef for Københavns Færdselspoliti.
- Vores formål er at få bilisterne til at sætte hastigheden ned generelt, ikke bare der hvor vi holder. Og det tror vi på, at vi gør ved at kombinere det: nogle gange siger vi, hvor vi holder, andre gange gør vi ikke. For ellers indretter folk deres køremønstre efter det, og det er vi jo ikke interesserede i.
Rådet for Sikker Trafik bakker politiet op
Rådet for Sikker Trafik er generelt begejstrede for politiets fotovogne.
- Automatisk fartkontrol er rigtig godt, det gør, at folk sænker hastigheden, og hastigheden er en stor dræber på de danske veje, siger Mogen Kjærgaard Møller, der er direktør i rådet.
Han mener heller ikke, at politiet altid skal advare trafikanterne om, hvor de risikerer at blive blitzet.
- Det skal også være muligt for politiet at holde steder, hvor det er en overraskelse for folk, for ellers bliver det alt for beregneligt.