Københavns Lufthavn får reklame-skærme der læser hvem du er

Skærme i Københavns Lufthavn vil på længere sigt skifte reklame alt efter, hvem der ser på dem, siger reklamefirma.

Skærme som denne kan afkode køn og alder og bliver i de næste uger sat op i Københavns Lufthavn. (© DR)

Dr.dk har efter publiceringen af denne artikel erfaret, at lufthavnen endnu ikke har koblet facedetection til reklamer, da arbejdet er en uge forsinket. Vi beklager - men understreger, at vi ikke havde denne oplysning på publiceringstidspunktet.

I filmen Minority Report bliver hovedpersonen John Anderton (i skikkelse af Tom Cruise) overalt mødt af skærme, der skanner hans øjne og viser reklamer målrettet til ham.

Nogen vil måske netop tænke på Minority Report, når de passerer de cirka 600 skærme, der i de kommende uger bliver sat op i Københavns Lufthavn.

Selv om Minority Report stadig bare er en Hollywood-fantasi, kan sammenligningen med science fiction-filmen forekomme nærliggende.

- Det her bliver verdens førende intelligente lufthavn. Det er ikke set på sådan en skala nogen steder i verden, siger administrerende direktør i Dansk Reklame Film, Claus Rothoff Brix.

Skærme afkoder dit køn

Fra 1. februar vil en række af de nye skærme i Københavns Lufthavn være koblet med det såkaldte face detection, som kan registrere oplysninger om de forbipasserende. Skærmene kan se, om du er mand eller kvinde, de kan vurdere din aldersgruppe - og endda opfange hvor længe, du retter dine øjne mod reklameskærmen.

- Den kan måle kønnet via nogle punkter i ansigtet, som den fanger med noget software, og så har den nogle beregninger, som sandsynliggør, om det er en mand eller en kvinde, siger administrerende direktør i Dansk Reklame Film, Claus Rothoff Brix..

- I fremtiden bliver face-detection en del af vores algoritme. Så afspiller den en reklame målrettet enten en mand eller en kvinde, fortsætter han.

Skærme samarbejder med trafiksystem

Samtidig med, at de analyserer forbipasserende lufthavnspassagerer, er skærmene forbundet med lufthavnens trafiksystem, der fodrer skærmene med flere data om de rejsende, forklarer Claus Rothoff Brix:

- Når man ved, at 90 procent om morgenen er business travelers, og der går et fly til London, som normalt er et business-fly, så bruger vi de data til at målrette budskaberne meget mere præcist, end hvad man tidligere har kunnet se. Hvis du er business-rejsende, er det business-reklamer, og skal du på charterferie, er det charterreklamer.

Men der går dog op til et år, før de individuelt målrettede reklamer bliver virkelighed, tilføjer reklamefirmaet. Ind til da skal face detection-systemet afprøves og resultaterne fremlægges for mulige annoncører.

Forsikrer: Ingen overvågning

Er det ikke skræmmende, at reklamerne kan overvåge os?

- Nej, det er jo markant anderledes end overvågning på nettet. Vi har jo ikke den enkeltes dataprofil. Det handler kun, om du er en mand eller en kvinde, siger administrerende direktør i Dansk Reklame Film, Claus Rothoff Brix.

- Og vi lagrer jo ingen data, som man eksempelvis gør på nettet. Så der er ingen overvågning i det her system, påpeger han.