DR Nyheder beklager historien om teleselskabet 3. Læs hele beklagelsen her.
- Møgselskab!
- Skam jer!
- Boykot 3!
Tonen er hård på 3 Danmarks Facebook-side. Efter Politikens afsløring af teleselskabets 3's brug af skattely har en regulær shitstorm nemlig ramt selskabet.
Især på Facebook erklærer kunderne deres utilfredshed. Flere siger, de vil droppe deres mobilabonnement hos 3 og kritiserer selskabets moral.
Andre firmaer har ligeledes oplevet shitstorme på de sociale medier - for eksempel Jens Bøfhus, da de i september 2014 fik medhold i Højesteret i en sag om retten til at bruge navnet 'Jensens' mod en fiskerestaurant i Sæby.
Kan få konsekvenser
En shitstorm kan sjældent ties ihjel, og den kan faktisk få ret alvorlige konsekvener. Ifølge vært på P1 Harddisken, Henrik Føhns, er det ikke ufarligt for virksomhederne, når stormen hærger.
- Hvis man ikke gør det ordentligt, så kan det få katastrofale følger og ramme virksomheden på bundlinjen eller ødelægge dens image, har han tidligere sagt til DR Nyheder.
Intet svar fra 3
3 Danmark har endnu ikke svaret på nogen af kommentarerne på deres Facebook-side, og de er ikke kommet med en officiel udmelding.
Stilheden undrer ekspert i sociale medier og digital strategi, Astrid Haug.
- Det er efterhånden lidt usædvanligt, at en virksomhed venter så lang tid med at svare, siger hun og fortsætter:
- Grunden til, det tager tid, er nok fordi, de ikke kan give det svar, som folk gerne vil høre, og fordi de ikke har et kriseberedskab. Men et svar er stadig bedre end stilhed. Ellers virker det hurtigt som om, de er gået i flyverskjul. Og minut for minut tikker beskederne ind med brugere, der siger, de ikke længere vil være abonnenter.
Stilheden har givet andre mulighed for at komme på banen. Nogen har nemlig oprettet en falsk profil og svaret på 3's vegne - et ret ubehøvlet svar.
Det, at de ikke svarer, giver et spillerum til andre aktører og drillerier, siger Astrid Haug.
Det har ikke været muligt for redaktionen at få en kommentar fra 3.