Politiet opsætter fast fartkontrol i Øresundstunnelen

Bilister under Øresund bliver for fremtiden automatisk fartkontrolleret, oplyser Rigspolitiet.

Man har tidligere - i 2009 - forsøgt sig med fartkontrol gennem de 200 kameraer, der sidder i Øresundstunnelen, uden held. (Foto: © Miklos Szabo Øresundsbron, Miklos Szabo Øresundsbron)

Øresundstunnelen bliver for fremtiden et rigtig dumt sted at trykke for hårdt på speederen. Rigspolitiet oplyser, at de i det nye år forventer at opsætte en fartkontrol i tunnelen, der skal fange fartsynderne.

Tidligere har politiet på klassisk vis sat betjente med fartmålere ned i tunnelen, men grundet den manglende plads og en uhensigtsmæssig risiko ved opbremsende billister har man valgt at forlade den metode.

Derudover er bilisterne gennem SMS-kædebeskeder og Facebook-grupper dygtige til at advare hinanden om, hvor og hvornår der er kontrol.

I stedet vil man nu forsøge sig med en automatiseret form for fartkontrol, der hedder Automatisk Trafik Kontrol (ATK).

Måler gennemsnitshastigheden

ATK tjekker, hvor lang tid bilisten er om at komme fra et sted til et andet. Ud fra det kan en gennemsnitshastighed beregnes, og hvis farten har været for høj, kan der automatisk uddeles en bøde. Kontrollen bliver på forsøgsbasis.

Man har tidligere - i 2009 - forsøgt sig med fartkontrol gennem de 200 kameraer, der sidder i Øresundstunnelen.

Den metode blev dog hurtigt droppet, da der var en marginal forsinkelse på billederne, og politiet kunne derfor ikke garantere, at målingerne - og eventuelle bøder - var korrekte.

Høj fart giver ulykker

Øresundsbroens sikkerheds- og miljøchef, Ulla Vesterskov Eilersen, er som politiet bekymret for ulykker i tunnelen, der er svært fremkommelig for redningsmandskab og sårbar overfor brand.

- Fartoverskridelserne er ikke blevet færre med årene, men mindst fem ulykker i tunnelen kan tilskrives for høj hastighed. Mindst én af de ulykker kunne have haft en fatal udgang, hvis der havde været flere passagerer i bilen, siger hun til Fokus Øresund.

/ritzau/