Forbrugerrådet om tredobling af id-tyverier: Bare toppen af isbjerget

Identitetstyveri er en af de største forbrugertrusler overhovedet, mener Forbrugerrådet Tænk.

Når cpr-numre eller kreditkort oplysninger stjæles, opklares tyveriet kun sjældent.

En rundringning, som DR Nyheder har lavet til otte af landets største forsikringsselskaber, viser, at antallet af sager om identitetstyverier er tredoblet fra 2013 til 2014.

Formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, kalder udviklingen dybt bekymrende, men tallene kommer ikke bag på hende. Tværtimod:

- Det er nok bare toppen af isbjerget, siger hun.

- Der er mange, der slet ikke har en forsikring, og der er mange, der slet ikke melder de her sager. Så problemet er nok langt større, men vi har desværre ikke præcise tal for, hvor mange der er udsat for det her.

Største forbrugertrussel

Umiddelbart lyder 306 forsikringssager ikke videre omfattende, men alligevel er identitetstyveri noget, som Forbrugerrådet Tænk finder meget bekymrende.

Faktisk kalder Anja Philip udviklingen for en af de største forbrugertrusler overhovedet.

- Vi ved fra vores søsterorganisation i USA, at der nu er opstået sort-børs handel med personlige oplysninger. Jo flere personlige oplysninger, du kan finde, jo mere betaler du for at få dem, og jo større er svindlen, forklarer hun.

Organisationen forventer også, at det er en udvikling, som vil ramme Danmark i fremtiden.

Relativt nemt

Det er ikke kun Forbrugerrådet Tænk, der forudser, at udviklingen stige i de kommende år også.

Hos politiet er opfattelsen den samme, og it-sikkerhedsekspert Peter Kruse fra it-sikkerhedsfirmaet CSIS regner heller ikke med, at den type kriminalitet vil falde.

- Vi vil komme til at se mere af den her slags kriminalitet. Det er en nem måde at berige sig på, og den er relativt risikofri. Og så har folk lært, hvad der skal til - de forskellige tricks, forklarer han.

Mere sikre transaktioner

Ofrene for identitetstyverier oplever en række forskellige konsekvenser af deres ulykke.

De kan for eksempel komme ud for, at der bliver oprettet forskellige abonnementer i deres navn, at de pludselig har optaget et kviklån, eller at der er blevet brugt store summer i en netbutik.

For at komme den slags grimme oplevelser i forkøbet anbefaler Forbrugerrådet Tænk, at der skal være flere trin i godkendelsesprocessen omkring køb, der kan situationen mere sikker.

- Det er derfor, at vores NemID-system faktisk er rigtig godt og rigtig sikkert - fordi der er flere trin i denne her godkendelsesproces. Det kan du også lægge ind i andre former for transaktioner, forklarer hun og bruger Ikea som eksempel.

- Hvis du som vil købe på kredit, spørger de for eksempel: hvad hed din første hund? Så har du som kunde kunnet lægge et svar ind i systemet, og det ved identitetstyven jo ikke. Sådan nogle kontrolmekanismer kan man lave.