Når du klikker dig rundt i webshops, på nyhedshjemmesider eller i det offentlige onlineunivers efterlader du spor omkring din færden.
Det kan hjemmesiderne blandt andet bruge til at optimere deres indhold alt efter din adfærd.
Omtrent det samme skal shoppere muligvis begynde at vænne sig til i den virkelige verden - i hvert fald dem, der handler hos Sportmaster.
Her vil man nemlig inden for en overskuelig fremtid begynde at følge kunderne adfærd i butikken.
- Vi får en helt unik indsigt i, hvor folk bevæger sig rundt i butikken. Hvor stopper de op og kigger, forklarer administrerende direktør i Sportmaster Jens Høgsted.
Mobilen sladrer
Måden, som butikker som Sportmaster kan tracke deres kunder på, er ved at overvåge wifi-signalerne fra smartphones.
Hvis du har slået wifi til på din smartphone, sender den nemlig hele tiden signaler ud i et forsøg på at finde trådløse netværk, som den kan koble sig op på.
De signaler opsnapper butikkens netværk og gemmer i en krypteret database. Ved at se, hvor i butikken signalerne kom fra, kan man altså se, hvor og hvordan du har bevæget dig i butikken.
15-20 procent øget omsætning
At butikker som Sportmaster fremover kan holde endnu bedre øje med deres kunder, kan vise sig at være en særdeles god forretning.
For hvis butikkerne ved hjælp af indretningen kan holde kunderne længere tid i butikken, er muligheden for at friste dem til at købe mere også større.
Det forklarer Mogens Bjerre, lektor ved institut for afsætningsøkonomi på Copenhagen Business School.
Ham bekendt er der ikke klare tal om, hvilken betydning mobiltrackingen kan have, men han sammenligner det med videoovervågning af kundernes adfærd, der er ulovligt i Danmark.
- Det er noget, der typisk giver en gevinst på et sted mellem 15 og 20 procent i omsætning, forklarer han.
Ligesom på nettet
Mogens Bjerre ser heller ikke noget decideret nybrud i butikkernes ageren i forhold til at indrette butikkerne bedre.
- På sin vis har man jo forsøgt i mere professionelle kæder at samle den her form for information op ved simpelthen at stå og kigge på folk og deres adfærd, forklarer han.
- Så man har jo forsøgt at gøre sig klog på, hvordan forskellige butiksindretninger påvirker kundestrømmen, og hvor lang tid folk er i butikken, men det bliver mere raffineret, end det har været før.
Afviser overvågning
Jens Høgsted mener ikke, at hans kunder vil blive udsat for overvågning med den nye teknologi.
Den er nemlig stadig for simpel til rent faktisk at kunne identificere bestemte personer, forklarer han.
- Det eneste, vi kan se, er, at der går en mobiltelefon ind i vores butik. Hvis du har to mobiltelefoner i lommen, tror vi, at du er to mennesker, siger han.
- Så på den måde er det stadig lidt uintelligent.
Det er uvist, hvor mange butikker der har investeret i tracking-teknologien, men ifølge forhandleren er interessen kraftigt stigende.