Danske Skoleelever er utilfredse med film og tegning i vikartimer

Antallet af vikartimer i de danske folkeskoler er steget med 50 procent, og det kan skade både faglighed og fællesskabet i klassen, mener Danske Skoleelever.

I for mange skoler ender vikartimer med filmvisning, tegning eller andet, der ikke gavner fagligheden, mener formand for Danske Skoleelever, Miranda Wernay Dagsson. (Foto: © Philip Davali / Danske Skoleelever, Scanpix)

Flere vikartimer med leg, film og en masse frihed kunne måske lyde tiltrækkende for landets folkeskoleelever.

Men det er langt fra godt nok, at omfanget af uuddannede vikartimer stiger i de danske folkeskoler, mener Danske Skoleelever.

- Nogen gange er situationen sådan, at det ikke kan laves om, men det her problem og den udfordring, der er kommet med reformen, med højere sygefravær og så videre – det er stadig en udfordring, som man skal prøve at løse, siger formand Miranda Wernay Dagsson.

Vikartimer steget med 50 procent

Tal fra Kommunerne og Regionernes Løndatakontor (KRL) viser, at antallet af vikartimer er steget med mere end 50 procent.

Omregnet til fuldtidstillinger svarer det til, at der i september 2014 var vikartimer nok til omkring 1264 fuldtidsstillinger mod 830 i september 2013.

Samtidig er antallet af vikarer steget med omkring 27 procent.

Kan skade faglighed og fællesskab

Ifølge Mirande Wernay Dagsson spiller de mange vikartimer en stor rolle for eleverne.

- Der er rigtig, rigtig mange ting, som det, at man ikke har sin faste lærer, at man ikke har en uddannet lærer, kan gå ud over i forhold til klassefællesskabet, og hvor meget, man rent faktisk lærer, forklarer hun.

Vikaren har nemlig ikke kendskab til de enkelte elever og heller ikke nødvendigvis til det faglige forløb, som klassen er midt i, mener Mirande Wernay Dagsson.

Skolernes ansvar

I Danske Skoleelevers optik ligger ansvaret i høj grad hos de enkelte skoler. Det betyder også, at den undervisning, som vikarerne tilbyder er meget forskellig.

- Der er nogen steder, hvor man har en rigtig god kultur om det at have vikarer, hvor de får et lille skema og får at vide, hvad de skal lave, forklarer Miranda Wernay Dagsson

- Men der er også alt for mange steder, hvor det ender med at være de timer, hvor man ser film, og hvor man tegner, og det er de timer, der især går ud over fagligheden.

Elever har også et ansvar

Elevernes formand anerkender dog også, at eleverne også har et ansvar for at få vikartimerne til at lykkes ved at møde op, ikke skabe uro og i det hele taget være gode elever.

Men vikarerne skal jo samtidig være nogle dygtige folk, nogen der kan lære os det vi skal, siger hun.

Så ligesom vi har et ansvar, har skolen et ligeså stort ansvar, hvis ikke et større, for at det her, det også spiller.