SR: Elever i gymnasiet skal vurderes på samarbejde og ide-udvikling

Gymnasieeleverne skal eksamineres i, hvor gode de er til at samarbejde og til at få ideer, mener regeringen.

Regeringen vil have eksamener på gymnasiet, der også måler eleverne på deres evne til at få ideer og til at samarbejde. Her er det elever på Handelsgymnasiet København Nord, der bruger virksomheders virkelige udfordringer i matematik-undervisningen. (Foto: © DR)

Hvis det står til regeringen, skal fremtidens gymnasieelever ikke kunne sikre sig topkarakterer til eksamen alene ved at vide, hvad der står i pensum. De skal også vurderes på deres evner til at få ideer, samarbejde og formidle.

Sådan lyder et centralt element i regeringens udspil til den kommende gymnasiereform.

- Når eleverne går ud af gymnasiet, så skal de være klar til at læse videre på en uddannelse eller komme ud i et job. Derfor kan vi jo lige så godt måle på det, som vi gerne vil have, at eleverne skal kunne, siger de radikales uddannelsesordfører, Lotte Rod.

Virkelighedsnær undervisning

Regeringens ønske er at få mere selvstændigt tænkende studenter.

- Vi vil gerne være med til at skabe endnu mere innovative elever, så de ikke bare går ud og venter på at få et job, men måske selv er med til at skabe deres job. Eller gøre en forskel i den virksomhed, de kommer ud i, siger Lotte Rod.

Noget af det, regeringen efterspørger, har de eksperimenteret med på Handelsgymnasiet København Nord.

Eksempelvis kan en lektion i matematik tage udgangspunkt i, hvordan eleverne kan hjælpe virksomheden Stelton med at sælge mere ved at bruge matematiske værktøjer.

- Det motiverer en stor gruppe af elever, når de kan se, at deres viden kan bruges til noget, siger Anne Øhrstrøm, der er matematiklærer ved Handelsgymnasiet København Nord.

Borgerlige frygter for fagligheden

Regeringens tanker om nye eksamensformer i gymnasiet får ingen opbakning fra den anden side af folketingssalen.

- Jeg frygter, at det fjerner fokus fra fagligheden. Man må meget gerne både samarbejde, formidle og udvikle ideer, men det skal være på baggrund af faglighed, siger Kristian Jensen, næstformand for Venstre.

Heller ikke de konservative er begejstrede.

- Jeg synes, det er helt skørt, for det, der er behov for, er fagligheden. Innovation kommer langt længere nede på listen, siger Mai Mercado, politisk ordfører for de konservative.

- Det her kan komme til at gå ud over fagligheden, og dermed også de svageste elever, der har behov for at få det basale på plads i gymnasiet. De har ikke behov for en fluffy snak om innovation.